Re: OT: úvahy o solárech

Jan Kuba honza.kuba na gmail.com
Středa Leden 30 17:38:54 CET 2019

Jsem stejného názoru.
Ještě není doba na to aby se vyplatilo investovat do baterií a FV  s tím,
že to bude finančně zajímavé v horizontu 15 - 20 let.¨
Nikdo totiž taky neuvažuje závady, nutnou údržbu...
Výjimka je samozřejmě provoz nějakého malého ostrovního systému, kde není
možné natáhnout dráty. Nebo to možné je, ale stálo by to víc než onen
systém.
 ... sám provozuji takový systém s trvalým příkonem cca 10W
a když si uvědomím, co jsem tomu věnoval času, peněz a kilometrů, tak nejde
kalkulovat s žádnou návratností. Je to jen pro radost.
A kvůli tomu to asi všichni dělají.  Vím také o jedné instalaci s 15kWh
bateriemi na Šumavě.
Líbí se mi, jak se okolo té chalupy rozšířily pohádky, že majitel funguje
úplně zadarmo, nemá přípojky a je úplně na všech nezávislý.
Jel jsem okolo někdy koncem prosince. Metrový nános sněhu na střeše,
zavřené okenice a žádné stopy okolo mě  ujistily, že tomu tak určitě nebude.

Nejvíc se mi ale líbí řešení pana Matušky, kdy fotovoltaikou dohřává teplou
vodu. Tam je úspora jistá a i návratnost relativně rychlá.
Také odpadají problémy s vnitřním okruhem výměníku.
I řešení světlíku pomocí FV + LED panelu  je podle mě vtipné a budu o něm
uvažovat, čeká mě realizace nového bydlení.