Re: OT: úvahy o solárech

Dodo Racek dodoracek na gmail.com
Úterý Leden 29 15:48:49 CET 2019

Nemam fotovoltaniku, mam ohrev vody - kto chce, nech si porovna namerane
data s predpokladanymi v ponukach predajcov tychto systemov.
Technicke udaje mojho riesenia:
aktivna plocha 3x2.26 m^2 ( 3x TS500 )
skon 53 stupnov ( strecha )
azimut si presne nepamatam, cca juhozapad (strecha),  vecer mozem presne
odmerat
Datum instalacie: 2. april 2016
Ratanie energie:
- teplota na vystupe kolektora
- teplota vratky do kolektora
- pulzny prietokomer v kolektorovom okruhu
- zname parametre solarnej kvapaliny ( hlavne merna tepelna kapacita )

Odber energie zo solarov je sustavny, aj v lete.
Prednost ma ohrev teplej vody
nasleduje ohrev vratky kurenarskej vody do plynoveho kotla ( akoby
predohrev pred plynovym kotlom )

V lete sa tymto teplom cez vymennik susi pivnica ( 3 radiatory ).

To znamena, ze odber tepla z kolektorov je pocas celeho roka a nikdy sa
nestalo, ze by nebol odber a kolektory sli nad 100 stupnov smerom na
stagnacnu teplotu.

Od tohoto datumu mam denne statistiky nazbieranej energie, na poziadanie
mozem zverejnit.
Mesacne hodnoty energie v kWh su tu:

2016/4 220,0
2016/5 380,3
2016/6 400,9
2016/7 443,9
2016/8 464,9
2016/9 436,5
2016/10 133,7
2016/11 107,3
2016/12 82,2

2017/1 102,7
2017/2 96,2
2017/3 280,4
2017/4 253,3
2017/5 459,3
2017/6 479,3
2017/7 454,8
2017/8 494,4
2017/9 235,6
2017/10 216
2017/11 97,6
2017/12 64,5

2018/1 51,1
2018/2 106,1
2018/3 145,7
2018/4 444,6
2018/5 427,2
2018/6 369,4
2018/7 466,3
2018/8 499,8
2018/9 411,1
2018/10 271
2018/11 104,2
2018/12 38,8

Kto chce, nech si prerata realne namerane nazbierane energie a prerata
navratnost pri cene elektriky okolo 0.145 - 0.15 eur/kWh v elektrike a
okolo 0.05Eur/kWh v plyne.
Rovnako davam do pozornosti rozdiel medzi najlepsim a najhorsim
(doterajsim) mesiacom. Je to vhodne hlavne pri uvahach "ci" a "ako"
predimenzovat solare, ci FV a co to spravi v lete.
Januar 2019 bude dost podobny decembru 2018.

Navratnost s dotaciami je v mojom pripade voci elektrike zatial vychadza
cca 5.9 roku, voci plynu cca 16.9 roku, pri 100% vyuziti ziskaneho tepla.
Ak by teplo bolo vyuzite na menej %, doba navratnosti by bola umerne
dlhsia, mozno az za predpokladanu zivotnost riesenia.

Dodo

ut 29. 1. 2019 o 14:42 Vláďa Anděl <vaelektronik na vaelektronik.cz>
napísal(a):