OT: úvahy o solárech

Úterý Leden 29 14:46:47 CET 2019

Zaujala mě jakási reklama
https://www.solarniexperti.cz/solarni-systemy/fotovoltaika/hybridni-solarni-elektrarna-s-bateriemi-li-ion-354-kwp-na-klic/
kde říkají, že skutečná cena montáže 3,5 KWp elektrárny je 266000 Kč a
nabízejí to s dotací za 161000.

No když to počítám, 13 panelů po 3300 Kč, baterie 2x2,4 KWh celkem za
54000 a měnič za 48000, je to dohromady 144 900 Kč. Nevím, kolik může
stát montáž. Že by 121000? Připadá mi, že bez dotace (bez nadiktovaných
dodavatelů) by se to dalo pořídit všechno levněji.

Trochu jsem počítal, kolik solárních panelů bych na co potřeboval a
jestli se mi taková sranda vyplatí. Pro ohřev vody počítám 100 l/den,
cca 4 KWh. Možná těch 100l je pro 2 lidi v létě zbytečně moc, na jaře a
na podzim zase panely nebudou stíhat. Takže dejme tomu, že mi bude
stačit 5 panelů po 1,66m2 (1,4 KWp) a něco málo budu ukládat do baterky.
Už tak v létě skoro nebudu vědět co s energií.

Pak jsem počítal, jak by to vycházelo alespoň pro částečné pokrytí
vytápění. Mám tepelnou ztrátu domu 5 KW při -15 st.C, takže když je v
zimě okolo nuly, potřebuju cca 3 KW. S tepelným čerpadlem s topným
faktorem 5 je to 615W, tedy 14,8 KWh za den. Protože mám podlahovku,
teplo se dá dobře akumulovat v anhydritu a většinou stačí topit přes
den. Asi nemá cenu počítat nějaké průměrné hodnoty, to by stejně
nefungovalo. TČ má tepelný výkon 7,5 KW, příkon ze sítě cca 1,5 KW. Pro
běh kompresoru tohle potřebuju s rezervou, další rezerva když se po
obloze přežene mráček. Takže budu počítat 3KW při jasné obloze a to mi
dají panely, které by v létě daly cca 6 KWp. Jenže slunečných dní v zimě
moc není a tak by vzniklo monstrum s 22 panely, které stejně přes zimu
moc energie nedá a v létě už vůbec nebudu vědět, co s energií.

Trochu jsem koukal po CIS panelech, mají mít ten poměr léto/zima
příznivější. Jenže jsem našel jen spoustu reklamních věcí, ale nějaké
solidní měření a porovnání panelu CIS/Si jsem nenašel.

Taky jsem koukal po těch virtuálních bateriích. Platí se tam distribuční
náklady a ze silové elektřiny dostanu zpátky (dle dodavatele) jen část.
Takže je to taky o ničem. Zkrátka pokud topím TČ, ostrovní systém je
utopie a všechno ostatní je finančně (z hlediska úspory) bezvýznamné.
Zatím mám na střeše jeden CIS panel 100W, mám i nějaké (staré NiCd)
baterky, tak možná to časem trochu rozšířím, ale jen tak s rozumem.

Anděl