Mereni na bocniku zdroje [bylo Re: Jak na kalibracni krivku?]

Pavel Kutina hw na prelude.cz
Neděle Leden 27 16:38:24 CET 2019

Na vstup ATmegy, ale klid, taky mi doslo, ze v tom to neni, to byla jen
prvni uvaha nespravnym smerem.

Mam jiny problem, daleko napinavejsi a nelogictejsi, aspon pro mne:

Merim napeti na bocniku zdroje, resp. na tech vyrovnavacich odporech v
emitorech vystupnich tranzistoru (jiny zdroj, nez jsem tu resil pred casem,
v podstate tento:
https://www.vintage-radio.net/forum/attachment.php?attachmentid=107063&d=1429128688
s tim, ze vystuoni tranzistory jsou jen dva -tedy ty odpory take-, ale jinak
je konstrukce obdobna, samozrejme s jinymi hodnotami soucastek, jen pro
ilustraci konstrukce).

Merim tedy napeti v uzlu R4, R5 (odmyslim si vetev TR4, R38 a R39, ktera v
mem zdroji neni) proti vystupu, resp. uzlu R1, R2. Ma to logiku, ne? Tam je
pichnuty ampermetr i v puvodni konstrukci.

Ale ma to hacek - namerene napeti neni zavisle jen proudove, ale i napetove.
Když je zatez na vystupu 390R a nastavim proud zatezi na 20mA (merim
externim nezemnenym pristrojem), zmerim dejme tomu 7mV (opet externim
bateriovym voltmetrem, abyc vyloucil vlivy zemi a podobne zavislosti). Kdyz
alde pouziju 1k5 jako zatez a opet nastavim proud zatezi (tedy pri jinem
vystupnim napeti) na 20mA, najednou namerim neco pres 5mV. To se to pak fakt
blbe kalibruje.

Kde se bere tahle zavislost? Obdobna situace je, pokud merim primo na jednom
z tech emitorovych odporu. U mereni na jednom z nich bych asi celkem bral,
ze se mi ty vystupni tranzistory pri takhle malych proudech oteviraji
nesymetricky a holt merim kraviny, ale proc mi to plave i v tom uzlu R4, R5,
ktery je tam prave proto, aby tohle kompenzoval? Hlava mi to nejak nebere,
dokazete nekdo odhadnout, co se tam deje a co s tim udelat?

Pavel Kutina