Cívka pro stepup

Petr Zapadlo zapik na email.cz
Neděle Leden 27 11:23:11 CET 2019

Zdravím,

hraju si tady se stepup měničem, nemá to konkrétní cíl, spíše jsem
navázal na hrátky, co jsem blahé paměti zkoušel s 555.

Mám udělaný měnič, řídím ho attiny13A. Schema zde:

https://zapadlo.name/ruzne/stepup/schema.png

Attiny generuje pwm, rozlišení 6 bitů, frekvence 145kHz, běží z
interního RC oscilátoru 9,6MHz.  Jako budič fetu je zapojen TC4420 a za
ním běžný Nfet.

Cívka je použitá DL50-68, datasheet zde:

https://www.tme.eu/cz/Document/fb1e6c6cdded05f3cffb8c26e76b6e3f/dl2250.pdf

Dle datasheetu má Isat 3,5A, Irms 2,3A.  V rámci pokusů jsem na cívku
navinul ještě cca 1x tolik závitů trochu slabším drátem (0,2mm) - cívka
je zapojena jako autotransformátor. (zapalovací cívka). Účinnost měniče
se tím pozorovatelně zlepšila.

Tady je oscilogram:

https://zapadlo.name/ruzne/stepup/oscilo.png

Žlutá křivka je inverzní proud cívkou snímaný na odporu 4R7. Zelená je
báze Nfetu.

Špičkový proud je tedy cca 0,85A.  Výstupní napětí je 180V, měnič
zatěžuji odporem 22k, takže výstupní výkon je zhruba 1,47W. Vstupní
proud je cca 0,31A při napětí 11,6V. Tedy příkon je 3,48W. Ztráta vzniká
na cívce - za provozu je horká cca 45 stupňů. Činitel plnění je cca 65%.

Když odpojím zátěž 22k, plnění klesne na 30%, vstupní proud na 0,09A.
Špičkový proud cívkou klesne, ale objeví se zákmity s frekvencí kolem
500kHz. Cívka v tomto režimu nehřeje.

Tady je to vidět:

https://zapadlo.name/ruzne/stepup/oscilo2.png

Otázky, které k tomu mám:
1) Jak ještě zlepši účinnost měniče, proč cívka hřeje, když je podle
datasheetu ve vyhovujícím režimu? Ztráty v jádře?
2) Na oscilogramu pod zátěží je vidět zlom v proudu, když se cívka
vybíjí do výstupní zátěže, proč? Není to na závadu?
3) Napětí na gate vykazuje na konci sestupné hrany zákmity - různé, mění
se každým vykreslením. Jsou na závadu?  Je to ten faktor, co ovlivňuje
zlom v cívkovém proudu?

Díky
Petr