Re: Životnost SSD

Jaroslav Lukesh lukesh na seznam.cz
Pondělí Leden 21 13:03:57 CET 2019

> Wear leveling funguje na úrovni fyzického disku nebo na úrovni
> partition?

u hloupých flash pamětí (tj. samotný flash čip na desce nebo starší IDE SSD
přímo do desky) musí být na úrovni OS, ale SATA má dost místa na to, aby tam
mohl být kontrolér, který toto zajistí sám. Stopa po tom, že to umí, může
být zmínka např. o flash cache pro často měněná data a podobných funkcích
(tak to má třeba WD green). Ono totiž ten tisíc přepisů u dnešních
vícebitových pamětí na jedno hradlo, není zas tak moc a opravdu se to musí
řešit v hw, aby se minimalizovaly reklamace, jinak by se jim to všechno
vracelo po pár měsících.

Když už takové funkce mají micro-sd karty, tak nevidím důvod pro to, aby to
dnes neuměly i velké SSD.

Nedávno jsem se dozvěděl překvápko, že i čtení lehce a postupně likviduje
data, takže je dobré je jednou za čas občerstvit - podobně jako u HDD. Na
linuxu stačí příkaz DD, do windowsů si na to musíte koupit placený SW.

dd if=/dev/sda of=/dev/sda bs=32M

proč blok 32M, no proto, že 1. stránkování flash a 2. je to rychlejší.

> Mám SSD rozdělené na dva disky, jeden skoro plný, druhý skoro prázdný
> (důvod dělení není třeba rozebírat).
> Vadí ta plná partition?

SSD je jedno co tam máte za partition, potřebuje prostě prostor jako celek.
Ideálně mít ho zaplněný jen do poloviny, ale já su co se týče HW a SW
paranoidní a rychlokvašky kterým stačí že jim to jede rychle do příští
reinstalace windows za 2 měsíce říkaj 90%.