stavba v Horni Suche http://components.online/foto/HE3DA-20190104.jpg

Středa Leden 9 08:25:13 CET 2019

Normy na měření baterek sice přesně neznám, ale před 25 lety jsme dávali
dohromady zařízení pro měření NiCd baterek ve Feraku a ještě před 7 lety
jsme tam dodělávali poslední zařízení. Tak aspoň zhruba vím, co se tam
zkouší. Je fakt že nikdo tam baterky z okna nevyhazuje :-) ale
standardní zkoušky jsou měřění kapacity při 0,2C a při vyšších proudech
(0,5C, 1C a vyšší až 5C v závislosti na tom, co je to za baterku). Pak
taky u startovacích baterek vybíjení velkým proudem při -20 st.C. No a
samosřejmě cyklování pro měření životnosti - všechno je dané normou. Po
cyklování zase měření kapacity a vnitřního odporu. Taky tam dělají test
odolnosti článků proti velkým proudům. To zařízení umí 6KA a do série s
testovaným článkem se dává paralelní kombinace článků, které ten proud
dokážou udržet. Cílem testu pouze je, že v článku nesmí nic uhořet.

Zajímavé by bylo u článků HE3DA změřit kapacitu u nového článku a
porovnat s kapacitou po 1000 cyklech. Pokud by ten článek vůbec ještě
něco dal... Ostatně jak někdo v diskusi pod článkem psal, že baterky
18650 taky nejsou bezpečné - no o Lion baterkách se to přece ví. Ale od
toho máme baterky LiFePO4, které mají sice nižší energetickou hustotu,
ale za to nehoří a navíc mají větší životnost i odolnost.

Ale když už jsme u vyhazování baterek z okna... postup zkoušek byl
vybíjecí cykly a pak vyhození z okna? Asi vědí proč :-) Nabitá baterka
má v sobě chemickou energii, která se postará o patřičný vývin tepla.
Nakonec i když z nabitého NiCd článku (průmyslového) vylejete
elektrolyt, taky aktivní hmoty na vzduchu doutnají a může to i chytit.
Holt takhle se s baterkou normálně nezachází.

Anděl