Theremin

Jaromir Sukuba jarin.hw na gmail.com
Neděle Únor 10 20:54:33 CET 2019

Ja som robil analogovy theremin. Pokial to ma byt viac nez generator
hroznych zvukov, musi to splnat dva zakladne predpoklady, skusim ich
zrychlika prejst:

1, Dobra stabilita kmitoctu a predovsetkym "linearita" ladenia anteny
vysky tonu. V idealnom pripade treba, aby kazda oktava mala svoj
rozsah vzdialenosti ruky od anteny a tento rozsah bol pre kazdu oktavu
rovnaky. 95% zapojeni na internete toto nijako neriesi, vysledok je
taky, ze oktava od C0 po C1 ide v rozsahu stvrt metra, potom to na
desiatich centimetroch preleti cez styri oktavy. Taky nastroj je
absolutne nepouzitelny na cokolvek ine nez pazvuky; vsimnite si ze
profi hraci na theremin neladia posuvanim celej ruky, ale v ramci
mensich intervalov robia "gesta" prstami - mizerna linearita toto
vobec neumoznuje. Linearizacia sa robi LC obvodmi medzi antenou a
oscilatormi, treba na to dobre chapat ako funguje antena (ono to
vlastne vobec nie je antena), ako funguje oscilator (nie kazdy typ
oscilatoru je vhodny) a co robia tie linearizacne obvody. Tam to
prestava byt jednoduche a lacne.
Linearita je absolutne klucova vec; odlisuje hracky od hudobnych
nastrojov a hudobne nastroje od velmi dobrych hudobnych nastrojov; do
istej miery je to cierna magia ktoru poznaju konstrukteri thereminov.
2, Dobry hrac. Hra na theremin vyzera velmi jednoducho, ale je v
skutocnosti velmi narocna. Priklad - cloveku, ktory ma desatrociami
spevu dobre trenovane ucho trvalo niekolko mesiacov, kym dokazal na
theremine nieco zahrat; tu sa bavime o mesiacoch na zakladne
obsiahnutie techniky hry. Bezny smrtelnik ma horsiu startovaciu
poziciu, lebo nema nielen techniku hry, ale ani trenovane ucho.
Vysledok je vacsinou zahanbene a frustrovane odsunutie thereminu do
kuta. Kto nevie skutocne dobre od ucha zaspievat (alebo zahrat trebars
na husliach) nieco jednoduche, napriklad narodnu hymnu, zazije s
thereminom trpke sklamanie.

Theremin je skvely hudobny nastroj, ale potrebuje aj dobreho
konstruktera (bod 1), aj hraca (bod 2). Drviva vacsina konstrukcii na
internete nerespektuje ani jedno z vyssie uvedenych pravidiel,
vysledkom su desive pazvuky, ktore thereminu davaju zle meno.

J.

ne 10. 2. 2019 o 16:54 Jindroush <jindroush na seznam.cz> napísal(a):