[OT] DC vedeni VVN

Daniel Valuch balu na k-net.fr
Úterý Únor 5 10:42:04 CET 2019

zrovna cez vikend som si o tom chvilu cital. Principy sieti aj konverzie
su pomerne dobre zdokumentovane, staci pohladat na internetoch. Dalsiu
cast som listoval v IEEE archivoch, tam je pomerne zaujimave citanie
ohladom zemniacich elektrod pre 1100kV vedenia. Zemne spojenie sluzi v
pripade poruchy niektoreho vodica a prenasa sa nim pracovny prud :-)
Spominali krokove napatie menej ako 4V/m a teplota elektrody pod zemou
nesmie dosiahnut teplotu varu vody, lebo by sa im vyparila voda a zvysil
odpor :-)

V kratkosti - vacsinou sa spominaju 6-fazove spinacie mostiky. Ako
spinac sluzi tyristor, GTO, alebo IGBT. Specialne pre tieto aplikacie
vyvinuli svetlom spinane suciastky, aby sa zjednodusili galvanicky
oddelene zapinacie obvody. Spinat 1kA v sucasnosti nie je az taky velky
problem, vacsi problem je, ze treba zapojit 1000 spinacov do serie :-)

6 faz sa pouziva koli minimalizacii harmonickych. Pisali, ze moderne
menice maju uz tak potlacene harmonicke, ze vacsinou netreba pouzivat
VVN filtre.

Je to zaujimave samostudium, doporucujem :-)

b.