Plosnaky na 3D tiskarne?

Petr Zahradník clexpert na clexpert.cz
Neděle Únor 3 23:11:46 CET 2019

Přidělat frézku na Rebel 2Z není vůbec žádný problém. Rebel 2Z má sundavací extrudér, takže místo něj se dá přišroubovat cokoliv. Laser, tužka, menší frézovací vřeteno. Na Rebel 2Z používám polyuretanové ozubené řemeny s ocelovou výztuží, takže rozumné frézování měkkého dřeva, plastů i plošného spoje by neměl být problém. Samozřejmě tiskárna drží díky plastovým dílům, tak se to nesmí přehánět, ale použitelné to je.

Nicméně, nejsem příznivcem frézování na 3D tiskárně. Pokud se sundá hotend, znamená to znovu ho potom seřídit. Asi se nepovede ho tam znovu nasadit přesně tak, jak byl. Takže trochu zkorigovat bude nutné. Ale hlavně, frézování dělá svinčík, na který není 3D tiskárna stavěná. Bude se to lepit na odkryté vodící tyče, prostě nebude to ono. Stolek není přizpůsobený pro uchytávání obrobku, takže by se plošný spoj musel třeba přilepit apod.

Myslím si, že jako nějaká nouzovka to použitelné je, to ano. Také je to použitelné tehdy, když chce někdo třeba natočit video a zamachrovat, jak na 3D tiskárně něco frézuje. Jinak ale platí, že je lepší mít samostatně 3D tiskárnu a samostatně frézku.

Pokud někdo chce frézovat plošné spoje a současně má 3D tiskárnu, může si vyrobit jednoduchou frézku s použitím plastových dílů z 3D tiskárny. Bude to stačit. Nemusí to být žádný super tuhý stroj. Pro toto použití se dá potřebné tuhosti dosáhnout i s těmi plasty. Mimochodem, kdysi dávno jsem si chtěl postavit tuhle ptákovinu:

https://reprap.org/wiki/Cyclone_PCB_Factory

Vytiskl jsem si ji. Dokonce jsem začal upravovat díly, protože jsem měl spoustu nápadů, jak to vylepšit, a leccos se mi tam nelíbilo. Sestavil jsem kompletně a ani nezapojoval. Nějak se mi to ve výsledku nelíbilo. Dokonce bych to možná někde našel. Ale použít lze jakoukoliv konstrukci, nemusí to být zrovna tahle.

Jinak, co se týká mě, tak 3D tiskáren mám 7. Také mám CNC frézku, hliníkovou, dělal jsem na ní kdysi dávno to měřidlo provazu, jestli si pamatujete. Přesto dělám plošné spoje fotocestou, když si je chci udělat sám.

Petr Zahradník, počítačový expert
e-mail: clexpert na clexpert.cz
mobil: 602 409 601, telefony: 475 501 627, 910 256 000
Petr Zahradník, Computer Laboratory
Obvodová 740/14, 400 07 Ústí nad Labem

From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Jan Půhoný
Sent: Sunday, February 3, 2019 5:08 PM
To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
Subject: Re: Plosnaky na 3D tiskarne?

A máte někdo doma nějakou frézku na frézování DPS? Nezkoušeli jste něco takového nabastlit třeba na Rebela? Petře? Uvažuji o něčem takovém protože přesně jak píše RV tak občas člověk má den volna a chce to mít odpoledne hotové ...

Přijde mi to zajímavější při prototypování než se trápit s leptáním vytáhnout z toho rovnou hotovou vyvrtanou desku.

Tady je pěkný přehled (odkazy pod článkem):

http://robodoupe.cz/2018/cncwegstr/

Honza Půhoný