Pajka PbSn

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Sobota Únor 2 18:25:01 CET 2019

Ne. Pájení s olovem je zakázáno u spotřebního zboží. Takže třeba běžné PC
musí být PbF, ale server, nebo průmyslové PC nikoli. Takže tak nějak není
problém s prodejem do budoucna. Až na to, že takový ti prodejci "pro lid",
jako GM, nebo GES se na to asi časem vykašlou, protože to 99% lidí nebudou
moct prodat a pro zbytek jsou to jen zbytečné starosti.

Poznámka: Pb je jako velké zlo potvrzeno i ve Skeptickém ekologovi, kde je
jinak většina ekobio nesmyslů vyvrácena.

Z hlediska legislativy se nyní přešlo do druhé fáze, kdy je snaha omezit
přístup běžné populace k Pb, resp. mít nad tím větší kontrolu. No a jako
nejjednodušší řešení se jeví omezení prodeje jen na IČO. Jako to začlo kdysi
s toluenem. Rozdíl je ten, že u toluenu šlo o pár feťáků, tady je snaha
odstřihnout od Pb třeba myslivce a rybáře.

Teď se okolo toho občas dělají různé teátry a veletoče, můj názor je cca
tento:

Menší problém je s rybářskými olůvky. Rybáři sice olůvka nestřílejí, ale
pouze občas ztrácejí. Jenže je jich 5x víc než myslivců. Na druhou stranu,
nějak nevidím problém v tom, aby rybář místo Pb kouličky použil třeba Fe
matku - teda pokud nebude kadmiovaná:-)

Pb v mysliveckém střelivu je velký problém, protože na jednu stranu je těžko
nahraditelné, na druhou stranu, myslivců je v řádu 100k a střílí tak nějak
po celé ploše. Takže je hezké, že se omezuje třeba používání Hg mořidel v
zemědělství, když pak stejně myslivci zamořují pole Pb, což jsou obě cca
stejná zla.

Pak je tu sportovní střelba, tam netuším kolik jich je, ale předpokládám že
méně a střílí někde na pár malých územích. Takže by asi mohli dostat
výjimku. Nebo by se časem mohly změnit pravidla patřičných soutěží a když
budou všichni střílet PbF, sport zůstane sportem a nic se nestane.

Policie/armáda, to je jasně na výjimku.

PH