blitzortung.org

Šerých Jakub Serych na panska.cz
Neděle Prosinec 22 16:36:12 CET 2019

Ano provozuji. http://www.lightningmaps.org/blitzortung/europe/index.php?bo_page=statistics&bo_show=station&bo_sid=1027&bo_page=statistics&bo_show=station&bo_sid=1027

Chytá to úplně neuvěřitelně, jednu dobu jsem si nechal své úlovky zapisovat do SQL databáze na svém serveru (je na to k dispozici nějaké API, ale už je to více jak dva roky, tak podrobnosti už dávno odletěly). Asi po měsíci jsem si z toho udělal nějakou primitivní statistiku a můj nejvzdálenější blesk byl odněkud z Jávy! Naopak to blbě přijímá blesky v blízkém okolí (nejbližší jsou zřídka tak od 15km, ale spíše až tak od 50 dále), protože signál je tak silný, že se přijímač totálně zahltí.

Chytá to v mém případě magnetické pole (anénami jsou cívky o průměru cca 2 metry) a po zesílení a převedení A/D převodníkem to odesílá data připomínající průběh od blesku (blesky dávají energetické maximum v kmitočtovém pásmu kolem 30kHz) kamsi na server, kde jsou korelována s průběhy od ostatních stanic. U stanic jsou připojené GPSky měřící přesně jednak jejich polohu, ale hlavně také čas události, takže je z toho pak možné zpětně spočítat polohu blesku.

Jakub Šerých