AMD Ryzen, zakladni desky, Linux do toho... magie ?

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Pátek Prosinec 20 20:55:11 CET 2019

Zdravím po delší době,
  rozhodl jsem se postavit si strojek na Ryzenu 7 1700, tak nějak jsem k
tomu hardware přišel jako slepej k houslím a když už jsem ho měl... No a
co na to dát je u mne samozřejmě jasné.
  Vše se dařilo, akorát stroj zamrzal. Vžey po pár hodinách, totální
výtuh. Vždy když se nudil. Známí radili - jasně, to je C6, známá chyba,
chce to něco nastavit v BIOSu a pak ještě použít zenstates...
  Známé jsem poslechl. Hledal jsem něco na webu, zjistil jsem že z toho
lidi dělají hroznou magii, málem to u toho zaklínají a polévají to
svěcenou vodou... Ale stahnul jsem si zenstates, zjistil jsem, že
opravdu tam nějaká C6 je a opravdu je enabled, tak jsem ji disabloval a
mašina se přestala hroutit.
  Pak jsem zjistil, že ta položka v BIOSu určuje, jaká bude globální
hodnota C6 při bootu, takže bylo v zenstates vidět, že je buď zaplý nebo
vyplý dle toho BIOSu. Ale per core hodnotu to neměnilo a byla on, tak ji
vždy zablokuji tím zenstates.
  No a proč to sem píšu: Není mi vůbec jasné, co se tam děje.
  Jsem zhruba obeznámen s ACPI, vím jak funguje power saving CPU, vím že
existují C stavy, dokonce jsem si napsal utilitku, která to tahá z /sys
adresáře a zobrazuje statistiky využití. Ale tam vidím jen C0 - C2.
Jakto že tam ta C6 není ? ACPI ho zjevně neexportuje do OS. Proč ? Ta
utilita zenstates hrabe fyzicky na MSR registry CPU. No fuj! Proč to
není prohnáno přes ACPI do OS, abych si to mohl ovládat jako jakýkoliv
jiný C stav ? A vidět statistiku využití ? A proč je to by default
zapnuté, když i výrobce základní desky píše, že pro stabilitu systému se
to doporučuje vypnout ?
  Pokud je tu někdo, kdo mi na tohle umí odpovědět, tak prosím prosím
:-). Nerad dělám věci proto, že ostatní radí, že se mají udělat. To je
podle mne slepá víra a já raději vím než věřím :-). Ale zde nevím :-(.
  Zdraví Pavel