RE: Mech: řezání závitů do nerezu

ok2mtm ok2mtm na seznam.cz
Úterý Srpen 27 20:27:58 CEST 2019

Do nerezi – hlavně perfektně ostré závitníky, a s citem. To co funguje v pohodě do železa, tak na nerez už stačit nemusí. A mazat a nenechat to ohřát, hřeje se to docela dost.

Na hliník – mazat. Mě se osvědčila kapalina Tarfil, vzhledem k její modré barvě jsme tomu začali říkat šmoulí krev. A fungovalo to velmi dobře i na nerez.

Povlakované závitníky v kvalitním provedení, teda ne nějaká žlutá čínská věc vyrobená z hřebíku, vydrží podstatně víc, než jenom „železné“.

Jinak co se týče vedení závitníku, tak jsem na to doma používal malou stolní vrtačku – závitník do vřetena, shodit řemen a točit rukou přímo řemenicí. Případně pokud bylo potřeba víc závitů, tak shodit vrtulku z motoru, nasadit na hřídel akuvrtačku a použít ji jako pohon s reverzací a pomalými otáčkami a pomalým rozběhem. Je tak podstatně nižší šance, že závitník ulomím gramlavou rukou.

Tomáš OK2MTM

From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Aleš Procháska
Sent: Tuesday, August 27, 2019 8:16 PM
To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
Subject: Re: Mech: řezání závitů do nerezu

Je to hlavně empirie, ale zkusím to vysvětlit, třeba se trefím :-) U nerezi je vždycky problém s obráběním malou třískou, obrobený materiál se zpevňuje a příští zub zabere do té zpevněné vrstvy. U strojního závitníku je špona silnější a tenhle jev se tam tak neprojeví. Druhá věc je, že sadové závitníky se zpravidla nevyrábějí s takovou péčí a z takového materiálu jako strojní. Ne že by to nešlo, ale lidi by je nekupovali :-)

Aleš Procháska