mech: vrtani, stromecek do nerezu 4-12mm ?

Jan Kuba honza.kuba na gmail.com
Úterý Duben 16 06:36:19 CEST 2019

Já mám tohle:   https://www.kovonastroje.cz/Nastroje-pro-kovoobrabeni/
Vrtani/Stupnovite-vrtaky-do-kovu/Stupnovity-vrtak-do-kovu-
4-12mm-HSS-XE-se-spiralovou-drazkou-Karnasch.html?utm_
source=cz_google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Stupnovite+
vrtaky+do+kovu&utm_term=Stupnovity+vrtak+do+kovu+4-
12mm+HSS-XE+se+spiralovou+drazkou+%2C+Karnasch&gclid=
EAIaIQobChMIzYWD0t7T4QIVRIjVCh2_hgiWEAQYECABEgKt8vD_BwE

...dělám s tím otvory do nerzu 1,3 mm. Ale žádný zázrak to není,  v délce
do  nejvíce používaneho průměu 8mm je po cca 100 otvorech již tupé. Takže
jsem to doplnil ještě samostatnými  vrtáky na nejvíce používané průměry:
https://vrtaky-vrbovsky.cz/vrtaky-do-kovu/vrtak-do-kovu-din338rtihssco5-na-nerez.
Ta cena je sice vyssi, ale tyhle kobaltove vrtaky jsou primo na nerez
urcene a neco vydrzi.

Ale bez chlazeni je s nerezem problem. Je to spatny tepelny vodic, kdyz
clovek chvata, snadno vrtak "upece“.  Chce to male obratky. A pomalu.
Naucil jsem se taky  chladit proudem vzduchu z kompresoru nebo tlakove
nadoby.  Pak se da vrtat rychleji. Navic ten vzduch odfouka spony.

Jinak neni nerez jako nerez.  Do neceho to jde jako do perniku, nektere
plechy ale musim vzdy predvrtavat mensimi otvory - vrtat rovnou 12 mm je  u
nejakych materialu z antikoru nemyslitelne.  Hlavne z ruky (akuvrtackou) A
vetsi otvory je treba necim podlozit, napriklad tvrdym drevem, jinak se
orvor pri dovrtavani zdeformuje v rovine, parkrat se mi neco i vyštíplo...