Magnetaky :)

Pátek Duben 12 11:39:44 CEST 2019

Jistě, v některých případech máte pravdu, ale poměr šumu snímacího
zesilovače/šumu pásku závisí na spoustě věcí. Jsou magneťáky, které holt
líp chodit nemůžou už z principu. Hlava dává signál, který není zas až
tak velký a na nízkých kmitočtech, které snímací korekce nejvíc
zesilují, má nízkou impedanci, na kterou se zesilovač šumově nedokáže
přizpůsovit. Mimo to má ten tranzistor šum 1/f. Šum taky závisí na
rychlosti pásku, na šířce stopy a až když jsem si pořídil tříhlavý
stroj, nestačil jsem se divit, o kolik víc dává snímací hlava proti
kombinované. Do té doby jsem považoval za úspěch, když při rychlosti 9
byl poměr šumu stroje k šumu smazaného pásku 10-15 dB. Kombinovaná hlava
má zadní mezeru, která linearizuje magnetický obvod (snižuje zkreslení)
při záznamu. Snímací hlava zadní mezeru nemá a navíc měly i vyšší
impedanci (kombinované hlavě musí při záznamu stačit napětí záznamového
zesilovače), takže šumově to vypadalo úplně jinak. I tak ale když si
vezmu sluchátka a dám to trochu nahlas, ten šum pásku tam je slyšet.

Ohledně šumu tranzistorů - koukal jsem na datasheet tranzistoru 2SK209 a
nějak mi hlava nebere, jak se JFET se vstupní kapacitou 15 pF (vstupní
impedance 1 GOhm na 10 Hz) dokáže šumově přizpůsobit (šum hluboko pod 1
dB) na 10 KOhm už od 10 Hz. Bipolár, který má svůj vstupní odpor a tedy
výkon ze zdroje signálu do něj jde, je na tom o dost hůř. Mám dojem,
jako kdyby tady fyzika nefungovala.
Anděl

---