Magnetaky :)

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Pátek Duben 12 06:18:14 CEST 2019


Zdravím,
 
> Když jsem si po dlouhé době pustil magneťák, že budu digitalizovat pásky a
> pustil jsem si to do sluchátek, šum mě překvapil tak, že jsem hledal, co je
> špatně. A to byla půlstopá 19. Když jsem se skutečně ujistil, že ten šum je
> z pásku a né ze snímacího zesilovače, holt jsem musel připustit, že jsem si
> mezi tím zvyknul na něco lepšího.

Mohu ujistit, že určitě NĚCO bylo špatně :-). Nejspíše byl ten pásek
nahrán na špatném stroji, nebo to byl nekvalitní pásek. Správně to má
vypadat tak (alespoň já to tak vnímám): Pustí-li se reprodukce (do
sluchátek) bez pásku, nebo ještě jede zaváděcí pásek, nesmí být slyšet
žádný šum. To znamená odstup snímacího zesilovače musí být takový, že
při běžné reprodukční hlasitosti šum nevnímáte. Co já slyším v takové
situaci, je slaboučký brum - přeci jen do snímací hlavy se bohužel něco
z okolních polí naindukuje, ať se výrobce snaží o sebelepší stínění. Ale
ten brum je opravdu tak slabý, že je běžně neslyšitelný. Když najede
aktivní pásek, může se objevit velmi slabý šum. Záleží na typu pásku.
Třeba MAXELL UD-120 neslyším, BASF LPR80LH-L neslyším, ale třeba
Scotch nebo Ampexy slabounce ano. Paradoxně Emgeton DP25LH-D se řadí
v této oblasti k opravdu vynikajícím páskům. Starší varianty (např.
klasický DP25 prodávaný v šedivých plastových krabičkách) jsou ale
katastrofální. Pak se objeví šum těsně před začátkem nahrávky - a ten už
je na tom pásku nahraný z originálního zdroje, ať to bylo cokoliv (deska,
jiný pásek atd.). Mám ve sbírce několik studiových master pásků (ale ty
jsou nahrané na 38) a přesně takto se projevují - je slyšet, kdy zvukař
vyjel hlavní výstup mixpultu a začal nahrávat - možná je to i šum mikrofonů
a prostě pozadí sálu, kde se nahrávalo. Nu a pak začne hudba a až do
první pauzy nemusíte na šum myslet :-).

> 
> Ostatně jsou lidi, co stále ještě nedají dopustit na lampové zesilovače. Při
> tom doba, kdy se neznalo tranzientní zkreslení, lampy hrály podle muzikantů
> líp než tranzistory a technici to nedovedli vysvětlit, je už dávno pryč.
> Slušné integrované zesilovače jsou navrhované s ohledem na minimalizaci TID.
> 

Když ona ta lampa opravdu méně šumí než (tehdejší) tranzistory. Typický
příklad jsou čistě elektronkové zesilovače Mono 50 a jejich následovníci
Music 70, které mají tentýž elektronkový koncový stupeň (2xEL34, ECC85,
EF86), ale předzesilovače jsou tranzistorové (kombinace KC509 a nějakého
germánia řady NU70). Zatímco Mono 50 lze i dnes používat zcela bez
úpravy, Music 70 by se hodil nejvýše k reprodukci zvukové kulisy
mořského příboje :-). Takže většina uživatelů ty vstupy amputuje a buďto
si tam přidá elektronkovou verzi, nebo rovnou budí ten konec z nějakého
linkového výstupu třeba mixeru či tak. A zřejmě z té doby se začlo
tradovat, že "lampy hrají lépe" a přestože i tehdy už uměli vyrobit
slušný tranzistorový zesilovač (třeba v Praze hraji na kinozesilovač
AKT216, chvilku času si to nastavení vzalo, ale teď jsem zcela
spokojen), některé výrobky dávaly tomu tvrzení zcela za pravdu (třeba
legendární šumič z minivěže 710, kde šuměly nejvíce obvody
elektronických korekcí z NDR :-) ). Nechápu, jak toto kdy mohlo projít
základní kontrolou použitelnosti :-).

Jeden hezký vtip z té doby (omlouvám se za délku odkazu, ale už jsem to
takto dostal): 
https://lh3.googleusercontent.com/-rjBrOFqV3Fs/XHrep6qZxEI/AAAAAAAAL1E/3-WjO3c7fH0JKfCsjvErtoYnjgA-psVrACK8BGAs/s501/52893669_10214986755091786_8887841817232408576_n.jpg

Zdraví Pavel


> Anděl
> 
> Dne 11.4.2019 v 9:02 Tomas Urbanek napsal(a):
> > 
> > > On 11 Apr 2019, at 05:32, Pavel Troller <patrol na sinus.cz> wrote:
> > > 
> > > NĚKTEŘÍ tuto techniku zatratili, jiní ji stále mají jako základní
> > > poslechové zařízení, zejména když magnetofonových pásků, případně
> > > vinylových desek, mají plné regály a skříně :-).
> > >   Musím říct, že když jsem prakticky přešel na poslech nativního analogu
> > > (ty nahrávky jsou většinou z doby, kdy digital se nepoužíval ani ve
> > > studiích), z mp3 mi začínají naskakovat pupínky :-).
> > No myslel jsem to obecne. Odklon od analogu a zejmena pasek je od 90 let proste fakt. Byt se to ted zacina trochu menit. Ale kdyz ty pasky ted tak posloucham, tak mi to proste nedava smysl. Ten zvuk z pasky, respektive z analogu obecne, je proste prijemnejsi a ani po delsi dobe neunavi. No proste se mi to libi, byt nejsem zadny zaprisahly hifista :)
> > 
> > > Taky mám jeden tento model, ale se čtvrtstopými hlavami a pro dlouhodobý
> > > záznam - má rychlosti 2.38 a 4.76. Tedy používám jen málokdy, protože v
> > > těchto rychlostech prakticky žádné nahrávky nemám.
> > Tento kus je 7 1/2 a 15. Pokud si dobre pamatuji, tak se tyhle Revoxy na 3 3/4 a 7 1/2 predelavali na 7 1/2 a 15? V mechanice asi ani zde rozdil nebude, takze by mel jit predelat ten tvuj taky, nebo ne?
> > 
> > > MImochodem mám k dispozici testovací pásky pro nastavení hlav, úrovní i
> > > korekcí snímacího řetězce. Bohužel celostopé, ale pro půlstopé použít
> > > jdou, jen nejde tak přesně nastavit výška hlavy jako u speciálního pásku,
> > > který má signál přesně mezi stopami a nastavuje se na shodnou úroveň
> > > v obou stopách. Takže pokud by bylo potřeba, mohu zapůjčit.
> > Pasky mam jak pro 1/4 4 stopy, tak pro 1/4 dve stopy. Taky jsem vyhrabal i pasky na 1/2. Servisoval jsem to koncem 80 a v prvni pulce 90 let, tak mam jeste ulozene zasoby. Nastesti jsem bordelar a tak jsem to v nejakem uklizecim navalu nevyhodil :)
> > 
> > 
> > T
> > _______________________________________________
> > HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> > Hw-list na list.hw.cz
> > http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> 
> 
> 
> ---
> Tato zpráva byla zkontrolována na viry programem Avast Antivirus.
> https://www.avast.com/antivirus
> 
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list


Další informace o konferenci Hw-list