Prevod urovni CMOS / TTL

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Úterý Duben 2 19:09:29 CEST 2019

Na MCU->15V určitě postačí 4504 a dostupnost tak špatná není. Pokud by se
nelíbil, tak použít nějaký ULNxxx a odporové pole na +15. Pro 6 výstupů tedy
2-3 pouzdra, podle toho zda budou odpory po 4 nebo více.

Na 15V->MCU použijte dělič z 15 na Vcc toho MCU. Pro dva vstupy tedy 4
odpory. Pokud není CMOS výstup zatížen proti +15, tak je možno dolní odpory
děličů vynechat, tzn. k oddělení postačí jen R, dejme tomu 47k.

PH

-----Původní zpráva-----
From: Pavel Kutina
do staré konstrukce, ve které se pracuje s CMOS logickými úrovněmi +15V/0V
potřebuju "domodernizovat" procesor. V části procesoru není zatím úplně
jasno, může to být 5V AVR (velmi pravděpodobně) nebo 3V3 STM32, ale jisté
je, že musí komunikovat s původní částí.

Deska se sice bude dělat zcela nová, ale na tu část CMOS logiky mi opravdu
nedovolí sáhnout (má to další důvody, fakt jsem se snažil šéfy přesvědčit a
neklapne to), takže potřebuju ze strany procesoru šest výstupních a dva
vstupní 5V nebo 3V3 signály převést na oněch 15V. Změna signálů je relativně
pomalá, bavíme se maximálně o 100Hz / 1ms.

Možností je hodně, rád bych ale šetřil místo na desce i pouzdra, o penězích
a dlouhodobé (ideálně 10 let) dostupnosti součástkové základny ani nemluvě -
takže osmi tranzistorům s bižuterií kolem bych se rád vyhnul, i když zase by
to bylo dlouhodobě udržitelné a v budoucnu i celkem snadno opravitelné
řešení.

Nevíte někdo o nějakém relativně moderním (tedy stran součástkové základny)
integrovaném řešení? Líbil by se mi třeba nějaký osminásobný optočlen (nebo
dva čtyřnásobné v rozumném pouzře - mimo konektorů bude a musí být vše v
SMD), nějaký specializovaný brouk (ale třeba CD4504 má problém s dostupností
už teď, takže "něco takového", ale v perspektivnější produkci).

Máte někdo tip? V podstatě je to trivialita, ale rád bych to co
nejjednoduššeji, jak konstrukčně, tak spolehlivostí. Desek by se měly dělat
nějaké desítky kusů, tak bych celkem rád, kdyby to klaplo "na první dobrou".

Díky za dobré tipy na vhodné typy (malé češtinářské okénko na závěr :)