ZENIT v elektronike 2019

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Úterý Září 4 23:38:49 CEST 2018

No je fakt, že všechny jmenované, kromě 4026, jsou dostupné jako 74HC40xx:-)

(a teda 4013 a 40106 mají ekvivalent v klasických 74)

Ale mám za to, že (nejen) 4026 skutečně nemá adekvátní 74 ekvivalent. Což je
dáno pravděpodobně i historií. V době jeho vývoje byly ještě displeje hodně
žravé a tak doporučené zapojení obsahuje 7 tranzistorů a 14 odporů, takže to
zas taková výhra nebyla. Dnes, když displej za pár kaček z Ali už při 2 mA
svítí až dost, je 4026+zápornej stablík nejméně pracný způsob, jak čítat
impulzy a zobrazovat na displeji. Jediná konkurence je procesor.

Jinak já osobně to mám naopak, takže když už bych někam dal stablík kvůli
74, tak tam rovnou dám procesor. Naopak na jednoduchou logiku dávám téměř
jen 40xx protože tomu nemusím dělat 5 V (a na 95 % věcí, kde by hodně lidí
dalo 555+74xx dávám 4093).

Obecně mám dojem, že kromě stejné základní logiky (s nekompatibilním
layoutem), se 74 a 40 liší, že v 74 je spousta věcí pro paralelní sběrnice,
jako 574 a pod. Ve 40 je zas spousta analogařiny, jako schmitty, PLL,
multiplexery a různé užitečné kombinace, jako čítač+oscilátor, čítač+dekodér
a pod. Celkově spíš na různé zajímavé jednoúčelové obvody, zatímco 74 mi
přijdou dobré spíš na stavbu sálového počítače:-)

PH