ZENIT v elektronike 2019

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Úterý Září 4 04:23:57 CEST 2018

Mě třeba v seznamu chybí 4093, 4013, 4017, 4040, 40106, 4046 a v souvislosti
s "ktory na LED displeji prebehne cisla 0-9" taky 4026.

Na Ali jsem pro kroužek nedávno mj. objednal:
https://www.aliexpress.com/item/50pcs-Monolithic-Ceramic-Chip-Capacitor-MLCC-Multi-layer-Ceramic-Capacitor-4-7UF-475-50V-20/32886458093.html

https://www.aliexpress.com/item/50pcs-Monolithic-Ceramic-Chip-Capacitor-MLCC-Multi-layer-Ceramic-Capacitor-1UF-105-50V-20/1875675970.html

Tak jsem zvědav, jestli bude kapacita souhlasit. 22 a 47µ 0805 posledně byly
OK.

PH

-----Původní zpráva-----
From: Daniel Valuch
pomaly zaciname organizovat nasledujuci, 35. rocnik sutaze
stredoskolskych studentov ZENIT v elektronike. Vacsina podujatie uz
pozna z minulych rokov, prehlad zadani, vyrobkov a fotografie je mozne
najst na cern.ch/zenit

Organizovat podujatie na vysokej odborneja technickej urovni stoji
znacne prostriedky, cas aj namahu, preto by som sa rad obratil na
potencialnych partnerov a sponzorov. Ak by mal niekto zaujem aj tento
rok podporit sutaz, ozvite sa mi prosim sukromne. Podporit sa da
financne, nakupom meracich pristrojov ako cien, nakupom/darovanim
materialu pre sutaz, ale aj uplne v malom, napriklad, ze nam niekto
kupi/daruje stanglu operakov, alebo 35 flasi chloridu.

V tomto rocniku budeme mat aj novinku. Kriticka masa dobrych studentov
stale rastie, tak som si dovolil nieco v slovenskom skolstve absolutne
bezprecedentne. A sice nova sutazna disciplina: budu mat za ulohu
samostatne vymyslet, navrhnut a zrealizovat elektronicky obvod podla
zadanej funkcie. Nieco co sa stihne za 2-3 hodiny, obvod typu napriklad
zosilnovac s danymi parametrami, oscilator, obvod, ktory na LED displeji
prebehne cisla 0-9 a podobne. Obvod podrobne zdokumentuju a zrealizuju
na kontaktnom poli. K dispozicii budu mat sadu najpopuzivanejsich
suciastok a nebudu obmedzeni nicim. Uz mam vymyslene zadanie na tento
rok, velmi sa tesim. Bude sa dat zrealizovat aj analogovo,
polodigitalne, na niekolko sposobov digitalne, ale aj mikrokontrolerom.

Tu sa dostavam k tomu, preco pisem. Ako som spominal dobre veci stoja,
takze neostava ine, len sa obratit na dobrych ludi a ponuknut moznost
nam pomoct. Zavedenie novej discipliny vyzaduje urcitu pociatocnu
investiciu...

Nizsie je zoznam materialu, ktory by som rad zaobstaral. Ak by mal
niekto napad na nieco naviac, co patri do beznej suflikovej zasoby a
pomoze pri tvorbe jednoduchych obvodov prosim navrhnite. Zoznam sa da
vyplnit z nepouzitych skladovych zasob, presne pocty nie su kriticke.
Vzdy treba ale rozmyslat v nasobkoch 35 (sutaziacich). Aby to vydrzalo
viac rokov, hlavne pasivne suciastky by som rad zohnal v co
najkompletnejsiom mnozstve, lebo je s tym potom strasne vela roboty.

1) trochu vacsie a robustnejsie kontaktne pole, 40ks, nieco na tento sposob:
https://www.tme.eu/sk/details/wb-104/univerzalne-plosne-spoje/wisher-enterprise/

1.5)  vodice do kontaktneho pola

2) rad klasickych vyvodovych metalizovanych rezistorov E3 (v rade
1k-100k preferencne E6), 500-1000ks na hodnotu, u typickych hodnot
potrebnych ku LED, alebo displejom viac
https://www.tme.eu/sk/details/mf0207fte-220r/metalizovane-rezistory-tht-06w/yageo/

3) rad keramickych kondenzatorov E3 (100pF - 470nF), stovky kusov na hodnotu

4) rad elektrolytickych kondenzatorov E3 (1uF - ?), stovky kusov na hodnotu

5) malognalove tranzistory NPN/PNP, min. 500ks

6) malosignalove diody, napr. 1N4148

7) nejake lacne operaky, napriklad RC4558, alebo NE5532, dve-tri tuby
(~100ks)

8) 555, dve tuby (~100ks)

9) 5mm LED roznych farieb, podla moznosti 2mA verzia, za niekolko hrsti

10) 7-segmentovy displej, ktory vojde do kontaktneho pola, za dve hrsti

11) 1-2 tuby standardnej TTL logiky, 00, 02, 04, 08, 20, 21, 42, 47, 74,
90, 93, 123, 138, 193...

12) Arduino nano, pouzivame ho ako pohodlny mikrokontroler s USB
rozhanim a bootloaderom

Verim, ze sa najde niekto, kto by sa rad zbavil skladovych zasob, alebo
tubou (piatimi...) prispel na vychovu buducej generacie elektronikov :-)