oscilator

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Čtvrtek Listopad 15 08:56:41 CET 2018

>Ano, ja viem ze to nie je optimalne. Ale je toho plny internet a kazdy
>to pouziva :-))

Ako arduino. Princip "mne to funguje".

Ako so vsetkym, ani tuto to neznamena, ze je to absolutne zle riesenie, ale
ze treba viacmenej mat kontrolu nad vsetkym, co moze byt kriticke. Problem
je, ze do toho IO nie je vidiet a pritom zalezi na tom, co v nom je (je to
podobne ako u toho arduina, akurat tam nie ze do toho nie je vidiet, ale
ze sa do toho typicky uzivatel nechce pozerat).

>O tych unbuffered som si onahda cital, ale cielom bolo pouzit vsade
>rovnake integrovane obvody. Toto ale sa ukazalo ako nemozne.

Hej, ved som to pisal, tie HCU su dokonale neuzitocne. Kvoli oscilatoru sa
predsa nebudem nutit do pouzivania zle zohnatelneho obvodu, ktoreho zvysok
je problematicke pouzit.

Onehda v ere 74LS som videl (okrem 'LS04) casto pouzivane 74LS368 - to je
sestica vykonovych invertorov (s moznostou trojstavovania, ale to nebolo
pouzite). Ja by som povedal, ze to je dost nevhodny obvod na oscilator ako
taky, ale tipujem ze bol pouzity kvoli tomu, ze sa tak dali tie hodiny "po
zosilneni" roztahat po pomerne velkej doske (cca A5) na pomerne vela miest
(takmer vsade). Takze zrejme je bezna prax sa vytrapit s tym oscilatorom v
nejakom konkretnom IO, len aby sa usetrilo puzdro.

>Postavil som oscilator s jednym tranzistorom, ten funguje perfektne.
>Vystup ma taky hybrid medzi sinusom a obdlznikom. Asi 50% casu je v
>saturacii (0/5V) a 50% casu predstavuju hrany. Pripopil som to na vstup
>spominaneho hradla a k mojmu velkemu prekvapeniu sa to spravalo presne
>rovnako ako pokus o oscilator. Okolo rozhodovacej urovne to vygenerovalo
>dva, alebo niekolko 50ns pulzov.

Aha, takze problem teda asi nie je v oscilatore ako takom.

Je teda fakt, ze 32kHz oscilator som este z hradla robeny nevidel. Kedze na
nejakom vstupe sa ten sinus (resp. nieco blizke sinusu) objavit musi, ten
prebeh bude z principu pomaly.

Riesenie s jednym tranzistorom ako oscilator a druhym na zalimitovanie
vystupu prveho aby to bolo dobre potom pre tie hradla je asi v tomto
pripade optimalne. Tiez by mal bez problemov fungovat vystup z
tranzistoroveho oscilatora do Schmittovho vstupu, t.j. 'HC14, alebo dva
invertory z toho Tvojho 'HC20 so zavedenou miernou kladnou spatnou vazbou.

Na druhej strane, este stale to mozes zobrat ako vyzvu a skusit to
rozchodit v povodnom zapojenie s experimentovanim s tou "linearizacnou"
spatnou vazbou, pripadne so zavedenim nejakej jednosmernej urovne, a
rozhodne by som skusil ten jeden vstup ako vravi aj pan kolega Urbanec.
Toho "zoschmittnenia" pomocou kladnej spatnej vazby ako pisal pan kolega
gatilo, tak toho by som sa trocha uz bal, lebo to zasahuje priamo do
funkcie toho oscilatora... A rovnako by som sa bal aj pouzit priamo
Schmitt na oscilator...

>za rok ubiehaju
>maximalne 1-2 minuty

No ale to zase zavisi od... aaaale nechajme to uz tak. ;-)

wek