Možná ani ne tolik OT: "scannery" na letišti

Ales Prochaska, Divesoft prochaska na divesoft.cz
Pátek Květen 4 13:46:44 CEST 2018

Nevíte prosím někdo podrobněji, co a jak jsou schopné zjistit scannery
na letišti? Podle veřejně dostupných informací (moc jsem jich tedy
nenašel) má jít v principu o rentgen se sofistikovaným systémem
detektorů, ale mám dojem, že to asi dělá i něco víc, než jen že
rentgenuje zavazadla.

V posledních letech mě na kontrole vždycky mě odchytí (s vysvětlením,
že prý random check), udělají mi stěry z prstů a klávesnice notebooku
a strčí do přístroje jako je tento
https://www.smithsdetection.com/products/ionscan-600/ Podle toho co je
na webu umí detekovat drogy a výbušniny. O výbušniny jim jde asi
hlavně, případné nálezy drog jsou pro ně vedlejší efekt - aspoň mi to
říkali, když jsem se ptal, co hledají. Očekávám, že to umí detekovat
taky takové věci jako 2,3-dimethyl-2,3-dinitrobutan který se přidává
do Semtexu, ale to už ve veřejně přístupné dokumentaci nepíšou :-)

Potíž mám s tou náhodnou kontrolou. Kontrolovali mě už náhodně
tolikrát, že jsem si začal dělat čárky :-) a vychází mi jasná korelace
s tím, že mám v zavazadle jeden konkrétní notebook. Nevím jestli
vyzařuje nebo pohlcuje něco co nemá nebo jestli se mi tam někdy
dostala nějaká podezřelá chemikálie, ale je to pro mě jasný spouštěč
té náhodné kontroly. Už jsem dle mého pozorování na hladině
významnosti přes 95 %, takže těm řečem o "random check" nějak
přestávám věřit. Při tom když třeba mám místo notebooku v baťůžku
hlavu do dýchacího přístroje, která vypadá jako hollywoodský archetyp
bomby, tak se sice podívají, ale jinak je to nechá v klidu.

Aleš Procháska