výboj v nízkém tlaku plynů

Petr Zapadlo zapik na email.cz
Neděle Březen 25 12:06:47 CEST 2018

Zdravím,

dovolím si lehké OT. Děláme se synem pokusy s výboji v nízkém tlaku
vzduchu. ledničkový kompresor k tomu fakt nestačí, musel uzmout vývěvu
ze školy.

Tady jsou fotky:

http://zapadlo.name/ruzne/vyboj/

Tlak nevím, tlakoměr na vývěvě je zarohem (ukazuje -1, ale nevím čeho :-)).

Jako zdroj vysokého napětí používáme parodii na zapalování včetně cívky
ze Škody 120.  Výstup vysokého napětí je připojen na pravý šroub, ten co
je "obalen" modrým doutnavým světlem.  A to je pro mě záhada. Obrazec
celkem jednoznačně odpovídá stejnosměrnému napájení napájení vakuové
"trubice", ale budím přímo z cívky bez diody.  (vysokonapěťovou diodu z
televize jsem už nenašel, asi nemám tu správnou garáž).

Podle všeho by to tam mělo kmitat, tj dojít k několika zápalům při
střídavé polaritě.   Osciloskopem se na to bojím šáhnout, abych o něj
náhodou nepřišel, už tak máme slušnou spotřebu spínacích tranzistorů a
555. V této souvislosti, na co ukazuje proražený fet tak, že se tváří
jako dvojitá dioda (katody na D, anody S a G). Je to něco jako IRF740.
(Udsmax=400V, Idmax= 10A).

Petr