trochu osvety na piatok - keramicky kondenzator

balu balu na k-net.fr
Čtvrtek Březen 8 22:47:39 CET 2018

Zdravim osadenstvo,

skoncil mi na stole spinany zdroj s komentarom "nejak to nefunguje".
Problem bol pomerne jednoduchy odhalit.

Na zlej skole nenaucia ani ze existuje aspon 10 roznych druhov kondenzatorov

Na priemernej skole naucia, ze keramicke kondenzatory maju nizky seriovy
odpor a su vhodnejsie na vysokofrekvencne aplikacie ako elektrolyticke

Na dobrej skole naucia, ze kondenzator ma aj parazitne vlastnosti a
kondenzatoruje len do urcitej frekvencie, potom to uz je cievka

No a skoro na ziadnej skole neucia, ze kapacita keramickeho
kondenzatora, hlavne ked je vysoka a puzdro male, sa dramaticky meni s
prilozenym napatim.

V ramci analyzy problemu som musel vsetky komponenty riadne odmerat v
celom rozsahu pracovnych napati a frekvencii. Jedno z poslani CERNu je
sirenie vzdelavania, takze sa rad podelim s tym, co samozrejme vsetci
vieme, ale 99% tym grafom v datasheete nevenuje pozornost :-)

Impedancia kondenzatora je merana vektorovym analyzatorom sieti v
transmission mode. Je krasne vidiet ako sa kapacita 22uF kondenzatora
meni z 13uF pri 0V az na 3.5uF pri 17V. S napatim sa posuva aj
rezonancna frekvencia a objavuju sa mensie parazitne rezonancie. Takze
pozor pri navrhu obvodov, jav je pomerne zasadny...

http://dvaluch.web.cern.ch/dvaluch/temp/capacitor.png

a na koniec este kvizova otazka - ked sa pozreme na namerane krivky, aka
bola pracovna frekvencia spominaneho spinaneho zdroja?

rado sa stalo :-)

b.