Jazyckove rele

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Pátek Červen 29 12:02:54 CEST 2018

>izbova, vyhriate termostatom na ~40 stupnov.

Ako som bol pisal, tie plasty maju tendenciu mat nelinearne TC, ktore je v
okoli izbovych (resp. pri nizsich nez vyssich) lepsie nez to, co sa udava,
kedze sa obyvkle ako jedno cislo udava nieco ako "rozdiel medzi kapacitami
pri 25 a 85/105 stupnoch, delene teplotnym rozdielom". Inaksie povedane,
podla kriviek, ktore som videl, okolo 40 stupnov to PPS moze byt aj cca
30ppm, to by zjednodusilo konstrukciu (ale ako vravim, k prakticky velky
kondikom od Kemetu som TC resp. krivky uvedene nevidel, mozno len neviem
hladat, ale u Kemetu som este nikdy nic okrem zakladnych parametrov
nevidel - ale aby som bol ferovy, ani u WIMA, no a bohuzial neviem, kto by
este taketo kondiky mohol realne robit).

Co sa tyka leakage, pre ten velky
https://www.mouser.sk/ProductDetail/KEMET/SMR275226K50F13L4TRAY?qs=sGAEpiMZZMv1cc3ydrPrF17gIuUB4mH1iOso3jEzSFI%3d
Kemet uvadza 5000Mohm*uF, t.j. pri 22uF to je cca 200MOhm. WIMA uvadza u
svojich najvacsich PPS kondikov 3000MOhm*uF. Mimochodom MOhm*uF je - nie
prilis prekvapujuce - sekunda, t.j. to cislo udava v sekundach casovu
konstantu samovybijania. Ta je u velkych kondikov viacmenej nezavisla od
kapacity, lebo sa jedna dominantne o leagake skrz dielektrikum (u malych
kondikov je to dominantne okolo dielektrika po okrajoch apod, takze tam je
ta hodnota udavana ciste v Mohm-och).

Potom pozeram na tie keramicke kondiky u Mousera.

U toho 0.47uF od Kemetu som nenasiel ziadne normalne data (ani ma to
neprekvapuje).

Tie Knowles Novacap nie su vobec C0G - je to material "E" (prve pismeno za
cislom oznacujucim velkost), to oznacuju ako "C0C/ClassII" pricom ClassII
je X5R... takze to je nejaka zmes, ktorej ucel nie je nizke TC ale vysoka
prevadzkova teplota. Dole v katalogu su aj krivky TC a pre E su tam
desiatky percent delta C.

Najblizsi velky kondik je 0.3uF od TDK, k nemu data su
https://product.tdk.com/info/en/catalog/spec/mlccspec_commercial_megacap_en.pdf
a tam sa pise, ze "insulation resistance 500MOhm*uF min". To je o rad
horsie ako u tych PPS, t.j. to pri tych desiatkach uF bude v desiatkach
MOhm - a to za predpokladu, ze to nezhorsis konstrukciou.

Z prsta vycucany MOSFET PMDXB950UPEL (hladal som "low leakage" aj ked som
si nie isty ze to je dobre klucove slovo, lebo mam tusenie ze tam ide skor
o leakage cez gate nez cez drain zatvoreneho tranzistora) pise drain
leakage zatvoreneho tranzistora pri 5V a 25 stupnoch 25nA, to je 200MOhm.

wek