Re: Jak na podsvícení LCD displeje 16x2

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Středa Červenec 25 10:22:51 CEST 2018

Já ještě včera o tom taky přemýšlel, než jsem si zvyknul na zvuk větráku,
který je na spaní trochu moc hlasitý, ale z venku přinášel vzduch o teplotě
ke spaní vhodnější, než co byla v místnosti.

A napadlo mě, že ani ten obvod s "TUN" není špatný, jen se musí ustoupit od
přehnané stabilizace. Minimalistická verze pak obsahuje T s malým R pod E,
asi tak na 0,1 V při požadovaném proudu a do B vede trimr zapojený mezi Vcc
a GND. Vylepšená pak má pod trimrem malou D a nad zas R několikanásobně
větší než R trimru. Výsledná stabilita proudu bude o něco horší, než
stabilita napájecího napětí, ale pořád bude mnohem lepší, než jen s R.

A jako nejlepší řešení bych viděl vhodnější displej. Těch 4+ V nejspíš
znamená, že jsou tam sériové dvojice LED co mají přes 2. Takže buď barvu
změnit na modrou, nebo bílou, tam budou po jedné s Uf něco přes 3, nebo
použít ten na 3,3, kde budou ve všech případech po 1.

PH

-----Původní zpráva-----
From: Jan Waclawek
V noci ako clovek nemoze spat lebo mu chodia po hlave rozne blbosti ako
prudove zdroje :-)

Tak som urobil este jednu simulaciu, a zaujimave je, ze teplotna stabilita
samotneho MOSFETu v saturacii nie je ovela horsia, ako ked je zapojeny v
tom "upravenom" zrkadle (stale to chodi od ubytku "pod zatazou" asi 0.4V
pri vsetkych teplotach, to koleno sa posuva s teplotou kvoli posuvaniu
charakteristiky zatazovacej LEDky - ale ked tam dam kreslit to napatie,
tak sa stratia tie pekne farby... :-)  zelena je 0stC, modra 20stC,
cervena 60st.C). Akurat je ta zavislost od teploty opacna, ale to v praxi
nijako vadit nebude; takze sa da pouzit aj jednoduchy napatovy zdroj (onen
TLx431 plus nejake odpory) a MOSFET.

Samozrejme je vzdy otazne, ako dobre postihuje simulacia realitu. A, ako uz
bolo povedane, v praxi je jednoduchsie a lacnejsie pouzit LDO+R.