Re: Par dotazů nejen na mistní akvaristy?

Petr Labaj labaj na volny.cz
Pondělí Leden 15 10:08:51 CET 2018

Řeším momentálně podobný problém - jak udělat rovnoměrné vzduchování
do leptací lázně pro alkalické leptání PCB.
Zatím jsem použil několik vzduchovacích kamenů do akvárka. Bodový zdroj to
tak úplně není, má to délku 3-15cm. Jen je trochu problém, že občas některý
nebublá v celé délce, je to trochu loterie. Lepší zkušenosti jsem měl s těmi
kratšími, takže teď tam mám 4 kameny po cca 5cm.

Kromě rovnoměrnosti je tam další problém se zanášením těch otvorů,
pokud jsou ve Vaší lázni i nějaké sraženiny. Řeším to tak, že když je lázeň
mimo provoz, tak mám to vzduchování mimo. Když ho chci použit, tak
ho spustím ještě nad hladinou a už s přetlakem ponořím pod hladinu.

Dělají se i akvaristické vzduchové clony, nebo jak se to jmenuje.
Ale bylo to dost drahé. Takže podobně jako Vy jsem došel k tomu, že
použiju trubičku nebo hadičku s dírkami. Mám CNC frézku, takže navrtat
nějakých pár stovek děr není zas tak velký problém. Ale ještě jsem
to nerealizovat.
Že to chce nenasákavý a nepolární materiál Vám jako chemikovi jistě
není třeba připomínat. Akvaristé používají silikonové měkké hadičky,
v pneumatických pohonech se zase používají tvrdé, většinou PE trubičky.
Podle mě vyhoví oboje.

Kromě vzduchování mám problém s ohřevem. Jak to ohříváte Vy?
Máte vnější nebo vnitřní ohřev?
Chtěl jsem udělat topné těleso z ohnuté skleněné trubky, ale
na sklo nejsem zařízený a nevím kde vzít polotovar (všude mi nabízejí
jenom celý balík trubek, což je snad 60 trubek po 2 metrech, ale já
potřebuju dohromady tak metr). Takže asi risknu nerezové pračkové
topné těleso.

K čerpadlu: kvůli agresívní náplni bych se u Vás určitě snažil použít
nějakou formu peristaltického čerpadla, třeba i s více hadicemi.
To se dá udělat i samodomo.
I když se dělají i specializovaná čerpadla na agresívní chemikálie,
je to bude asi za docela mastné ceny.

PL