Elon je proste najlepsi :-)

Miroslav Draxal evik na volny.cz
Sobota Únor 10 20:20:21 CET 2018

No, já docela SpaceX chápu. Když si nejsem s něčím jistý, tak než to hodím na DPS tak si to odzkouším v nepájivém poli. A pak teprve na čisto. I když i na DPS většinou nějaké úpravy proběhnou. Takže si vyzkoušeli motor, který má otevřený cyklus. Mimochodem, je to motor, který má nejlepší poměr váha/tah. No a teď se vrhnuli na Raptor. Ten má už uzavřený cyklus.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Raptor_(raketov%C3%BD_motor)

Je tam i zajímavá tabulkatech poměrů. Já Muskovi fandím.
Míra

-----Original Message-----
From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Jaroslav Lukesh
Sent: Saturday, February 10, 2018 11:54 AM
To: HW-news
Subject: Re: Elon je proste najlepsi :-)

Ta wiki, to je jak 100+1. Ano, jde o uzavřený cyklus, někdy tomu rusové říkají vnitřní anebo tomu blbě rozumím. Ty motory jsou naopak spolehlivější a vydrží hořet mnohem déle, než je potřeba k vynesení družice - zatím se ho ještě nepodařilo dlouhým provozem zničit, vždy jim jen došlo palivo. Toto a sankce je možná důvod, proč v USA tak tlačí na recyklaci nosičů. Vždyť recyklovat Muskův stupeň vyjde dráž než vyrobit nový, ale tady jde o vytvoření funkčního principu, toto oni potřebují. Ty ruské motory se totiž dají používat dokola.

V Rusku o recyklaci nosičů taky uvažovali, ale v dopadové oblasti nemají moře, aby si na určené místo doplavali s plošinou, tak to zkoušeli s křídlama. Jenže zajištění návratu a zajištění znovupoužitelnosti bylo dražší, než si vyrobit nový stupeň. O návrat použitelných surovin se nebojte, o to se už hodně dávno starají sběrači ve stepích, je kolem toho celá mafie - vědí dopředu, kam to zhruba dopadne. Toto je tedy nejlevnější způsob recyklace prvního stupně, prostě po pycckn.

Ale musím uznat jedno - ano, povedlo se v USA znovu udělat těžkou raketu s NERUSKÝMI motory. To je dnes už problém, díky zpřetrhání výrobně-odběratelských řetězců, odchodu lidí do důchodu bez vychovaného nástupce, knowhow zmizelo, vymyslet znovu to už nikdo neumí.

Už jsem sem dával pár dní zpět  toto:

Právěže ty ruské motory jsou i spolehlivější. V tomto PDFku máte názorně ukázáno na straně 4 s raketou Atlas

https://www.nasa.gov/pdf/427652main_PMC_2010_Pech_Russian.pdf

No a gůglit už umíte sami.

Toto je zajímavé video - doporučuji ještě jednou pozorně poslechnout 32.
minutu

https://www.youtube.com/watch?v=VIpgqepDOSA

... tvrdíme že to nejde a oni to už 10 let vyráběli...