[MECH:] 3D tisk - problem s ABS a tepelnou roztaznosti tiskarny - pricina

Pavel Kutina hw na prelude.cz
Pátek Únor 9 22:10:11 CET 2018

Tak to vypadá, že všechno je jinak - a nevím co s tím:

Dal jsem hodinky mezi pojezd X na portálu a hotbed, zapnul topaní a nechal
ho přes hodinu zapnuté. Ujelo to o 0.03 mm - slovy tři setiny.

Tak jsem přemýšlel a přišel na variantu, které je nejen že pravděpodobná,
ale už asi jediná možná - může za to vlastní hotend. Konstrukce je patrná
odtud:

https://i.ebayimg.com/images/g/R2UAAOSwWxNYw1hz/s-l1600.jpg

Hotend je chycený k pojezdu celkem logicky za studený konec, od extruderu
jde struna ocelovým šroubem s teflonovou vložkou, na spodním konci šroubu je
topné tělísko a tryska. Takže když na konci zatopím pro ABS (dejme tomu na
240°C) a započítám teplotní roztačnost oceli 13E-6 m/K, tak jestli dobře
počítám a neseknul jsem se o řád, vychámí mi prodloužení v délce šroubu (cca
40 mm) o 0.45 mm. Což by celkem sedělo s offsetem, o který mi to v extrémech
lítá. Můžete to někdo, prosím, přepočítat? Už z toho trochu blbnu a můžu si
ohýbat výsledek podle reality.

Pokud je to dobře, tak co s tím? Použít šroub z jiného materiálu? Ukotvit to
za horký konec? Ani jedno není úplně optimální - nejjednodušší by bylo
kompenzovat to softwarově v Marlinovi (teplotu trysky znám, takže teoreticky
i to prodloužení šroubu), ale to už mi připadá jako docela hrubý zásah do
FW - ne že by to nešlo, jen to bude kapku zdlouhavé :)

Řešil to někdo? Tohle mi zatím připadá jako nejpřijatelnější vysvětlení -
tedy pokud jsem se neseknul ve výpočtu :)

Pavel Kutina