ZENIT v elektronike 2018

balu balu na k-net.fr
Čtvrtek Duben 26 19:35:32 CEST 2018

Zdravim osadenstvo,

ako kazdy rok poslednych 34 rokov sa konalo celostatne finale sutaze
ZENIT v elektronike. Ide o sutaz stredoskolskych studentov elektroniky,
v celostatnom kole sa stretava 16 mladsich (1. 2. rocnik) a 16 starsich
(3. 4. rocnik).

Tento rok sa nam vdaka prostriedkom od sponzorov a obrovskej podpore od
pani riaditelky Strednej odbornej skoly polytechnickej v Dolnom Kubine,
kde sa podujatie konalo, konecne podarilo zorganizovat podujatie tak,
aby sme mali na sutaz dva suvisle dni.

Vsetky dostupne materialy, sutazne zadania, fotografie a dokumentacia k
projektu su ako kazdy rok na cern.ch/zenit

V ramci sutaze sme opat pracovali na kompletnom projekte, stavali sme
5-miestny stolovy multimeter s USB/Wifi komunikaciou. Vdaka dobrej
dostupnosti klucovych komponentov (AD prevodnik, referencia, stabilne
rezistory), sa mi podarilo navrhnut pomerne jednoduche, ale velmi
stabilne a robustne zapojenie multimetra, ktory meria jednosmerne
napatie, jednosmerny prud, odpor, ubytok na diode a teplotu pomocou
rezistivnych senzorov. Typicka neistota merania bez kalibracie
(kalibracne konstanty vypocitane len z hodnot suciastok) je niekde na
urovni 1%. Pristroj je ale velmi stabilny a odozva linearna, takze
jednoduchou kalibraciou (smernica a offset) sa da dosiahnut presnost
skoro o 2 rady lepsia. Je to otvoreny projekt, budem rad ked si to
niekto postavi do skoly, alebo do domaceho laboratoria. Clanok do PE
tento rok pisat nebudeme, je s tym vela prace a ziaden impakt, na
internete je to pristupnejsie a uzitocnejsie.

Pristroj komunikuje po seriovej linke, alebo cez wifi a pouziva
standardne SCPI prikazy. Takze sa s nim da velmi jendoducho postavit
sofistikovane automaticke pracovisko na meranie viacmenej hocicoho. Len
sa posle prikaz :MEAS:VOLT? a nadriadeny system dostane hodnotu.

V ramci praktickej casti sme navrhovali, vyrabali a osadzovali plosny
spoj. Tento rok sme prvy krat robili cisto s SMD suciastkami. Bolo to
pomerne uspesne, myslim, ze v nasadenom trende budeme pokracovat.
http://dvaluch.web.cern.ch/dvaluch/zenit/pdf/ZENIT_2018_Prakticka_cast.pdf

Niektori sutaziaci navrhli naozaj krasne dosky (vid fotky, napr.
http://dvaluch.web.cern.ch/dvaluch/zenit/2018_fotky/IMG_2468.JPG ).
Niektori zase chobotnicu na niekolko sposobov :-)
http://dvaluch.web.cern.ch/dvaluch/zenit/2018_fotky/IMG_2483.JPG
len naozajstny odbornik oceni taketo krizenie vodicov s pomocou 0R prepojok
http://dvaluch.web.cern.ch/dvaluch/zenit/2018_fotky/IMG_2482.JPG
koncept distribuovanych bocnikov tiez nie je uplne marny
http://dvaluch.web.cern.ch/dvaluch/zenit/2018_fotky/IMG_2484.JPG

Uspesnot bola dobra (okolo 60%), par kusov bolo naozaj perfektnych.

Niektori dokazu citat s porozumenim a ked bolo v zadani napisane, ze
bocnik ma len 10mOhm, takze k nemu treba dotiahnut hrube draty, k nemu
natiahli hrube draty. Ini zadanie necitaju, ale zato pol hodinu
vyjednavaju, preco sme mu strhli body za tie snurky od topanok na
plosaku, ked to dosiel len ukazat a on by urcite dosiel na to, preco mu
to na prudovom rozsahu ukazuje 4x vyssiu hodnotu (...lebo odpor
plosaku). Srandovne.

V ramci teoretickej casti som do slovne zadaneho problemu dal vypocet
odporoveho delica pre meranie napatia, ale bolo to znova v suvislosti s
presnym multimetrom. T.j. musel sa zohladnit samoohrev rezistorov a
vypocitat chybu merania. Celkom im to islo, aj tym mladsim. Niektori
vedia rozmyslat a pochopit z textu ako na to, aj ked sa to este neucili.

V ramci programovania mikrokontrolerov pisali zjednodusenu verziu
ovladacieho programu.

Teoreticka cast vzdy odhali nejake zaujimave fakty, tento krat sme
zistili ze nikto zo 16-tich starsich netusi ako sa pocita mnozstvo
energie ulozenej v cievke, zato skoro vsetci mladsi to mali dobre.

Ku pristroju dostali uz hotovu osadenu ovladaciu dosku (dakujem Janovi,
ze nam kupili displeje). Druhak z Adlerky, ktory do celostatneho kola
bohuzial nepostupil nam navrhol krabicu na multimeter, ktora sa da
vytlacit na 3D tlaciarni. Je to imho celkom pekny pristroj, pozrite si
potom fotky v galerii
http://dvaluch.web.cern.ch/dvaluch/zenit/2018_multimeter/IMG_2417.JPG
http://dvaluch.web.cern.ch/dvaluch/zenit/2018_multimeter/IMG_2411.JPG

Skutocny highlight bola pritomnost ludi z OnSemi na sutazi. Jaro, este
raz dakujem za kontakt. Pani prisli na obidva dni, mozno si spominate ze
tu v konferencii presla ponuka zamestnania pre testovacieho inziniera.
Pani boli velmi akcni, takze mi nedalo vela namahy ukecat ich aby
pripravili dvojhodinovy seminar o navrhu, vyrobe a testovani
integrovanych obvodov. Pripravili. Doniesli kremik, masky, pokazene
obvody, rozobrate obvody, kus ingotu... Ja som z prace vypytal vybavenie
do cistej miestnosti, takze sme si v polovici seminara urobili ukazku co
to obnasa poriadne sa obliect
http://dvaluch.web.cern.ch/dvaluch/zenit/2018_fotky/seminar08.JPG

Seminar mal obrovsky uspech, taketo veci ich v skole neucia, na Zenite
si ich mohli aj ochytat. Ucitelia slintali asi este viac ako ziaci.

Ked uz boli pani On tak namotivovani, dohodli sme sa, ze skusime urobit
zaujimavu ulohu s ich produktom. V Bratislave vyvijaju stabilizatory
napatia, co mi okamzite pripomenulo, ze 80% ludi nevie vypocitat
odporovy delic ku stabilizatoru a 99.9% ludi nevie vybrat spravny
kondenzator aby to nekmitalo. Tak sme nakupili kondenzatory
najbeznejsich druhov (elektrolyt, tantal, keramika) a dali im
prestudovat datasheet, navrhnut obvod, vypocitat hodnoty, vybrat si
spravny druh kondenzatora a postavit ho tak aby fungoval. Cele to bolo
okorenene tym, ze nam OnSemi nechal vyrobit rucne nabondovane vzorky
cipov stabilizatorov do keramickych puzdier, takze si mohli studovat
mikroskopom a samozrejme ked to zle navrhli a postavili tak im to
zhorelo pred ocami :-)

No a nakoniec: Najviac bodov zo vsetkych ziskal chalanisko z Presova,
124 (zo 140), ostatni mali maximum okolo 112, v oboch kategoriach.
Plosak mal navrhnuty ako prvy za tri hodiny, navrh naozaj krasny. Prvy
to osadil a plne funkcne odovzdal. Vsetko mal za plny pocet bodov,
chybajuce do 140 stratil z teorie. Chalan vsetkych strcil do vacku. Ma
asi 14, je prvak na priemyslovke na ktoru ho nechceli koli nejakej
stupidnej veci prijat. Zobrali ho na nejaku vynimku a hned sa stal ich
najlepsi ziak. Musel som sa s nim odfotit :-)

Z mojho pohladu dalsi vynikajuci rocnik, lepsi ako bol minuly. Vyzera,
ze sa este stale da latka posuvat.

Rad by som znova podakoval miestnemu osadenstvu za pomoc. Marianovi za
naozaj stedru podporu, Petrovi (nie len) za to ze nam vecer pred sutazou
zachranil prdel, obidvom Janom, Jarovi za konzultacie, kontakty a mnoho
dalsieho.

Z hladiska sponzorov je to cista charita, z hladiska organizatorov
obrovske mnozstvo prace, ale ked sa pozrem na ten plosak B12 tak to ma
zmysel. Ak nas chcete podporit, ozvite sa prosim sukromne.

Viacej fotiek, sutaznych materialov, podrobna dokumentacia k pristroju
na stranke cern.ch/zenit

b.