Domaci osazovani SMD - aktualni poznatky

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Neděle Září 24 19:29:00 CEST 2017

Dobrý den všem,

V poslední době jsem toho zase docela dost osazoval, tak mám nějaké nové
poznatky:

1. Pasta s Sn42Bi68 z Aliexpressu je super, funguje i v kombinaci s běžným
vysokoteplotním PbF HAL, ale má to své mouchy:
Roztavený cín se objeví opravdu někdy kolem 100 °C, ale než se začne dobře
rozlézat po padech, musí teplota významně překročit 200 °C - což ovšem gril
zvládá už při nastavení na skoro nejmíň, takže to není žádný velký problém.

Výsledkem jsou dva způsoby použití:
- Normální reflow: Vložím do studeného grilu nastaveného na "sandwich", po
cvaknutí termostatu nechám ještě minutu uvnitř.
- Chycení, aby součástky nepadaly, pokud se osazuje na několikrát:  Vložím
do studeného grilu nastaveného na nejmíň a vyndám hned po cvaknutí
termostatu. Takhle se dá pohodlně osadit i deska s hodně součástkama, aniž
by se při sázení posledních ty první rozházely a zároveň není moc tepelně
namáhaná, jako kdyby se dělal pokaždé plnohodnotný reflow.

2. Velmi dobrý kompresor pro pneumatický dispenzer je:
http://www.ebay.com/itm/ORAZIO-Silent-Type-Oil-Free-Oilless-Air-Compressor-65DB-550W-9L-/291844841648?hash=item43f34ee0b0:g:n1gAAOSwsW9Y3HGp#shpCntId
Koupil si ho jeden známý a měl jsem ho půjčený.

Bohužel ho pak nějakou dobu nikde neměli, tak jsem si koupil Fengda AS-186 a
ten naopak velmi nedoporučuji, protože nejvyšší dosažitelný stabilní tlak je
s ním jen 300 kPa, což je naprosto nevhodné pro tenčí jehly (u 0,9 nepomohlo
ani zkrácení na 4 mm, kratší nemám jak zabrousit). Na 0805, nebo SO14 stačí,
ale na LQFP100 radši tenkou jehlu a 600+ kPa.

3. Při hledání kompresorů jsem narazil na nepříjemné zjištění, že se u nich
obvykle uvádí, že se nemají nechávat trvale natlakované. Ale nikde jsem se
nedopátral proč, ani co by se stalo, kdybych ho zapnul a prostě ho nechal
třeba rok natlakovanej. Ví to někdo?

PH