RE: Nevzlinave hroty k p�jecce

ok2mtm ok2mtm na seznam.cz
Pondělí Říjen 23 19:28:52 CEST 2017

Před pár lety jsem řešil do výroby kusovek ruční bezolovnaté pájení - rozdíl mezi pájkou typu "Solomon" nebo "Ayoue" a mnou tehdy vybranou Ersa Icon byl propastný - ďábel je zrovna v těch detailech - Ersa má ručku rozměrově poloviční a výkon více než dvojnásobný - po zapnutí je ohřátí skoro tak rychlé jako u trafopájky. Hrot má podstatně méně mědi, a tedy spolu s větším výkonem má regulační smyčka rychlejší odezvu, takže drží teplotu podstatně přesněji. A o tom to celé je. Vedlejší efekt je, že při stejné práci na tom Solomonu hrot vydržel 2-3 měsíce, na Erse ho chtělo po 3 letech pořádně očistit a pocínovat a jede se dál.
Zvažoval jsem tehdy i JBC, ale tam byla počáteční investice vysoká, kvůli ceně hrotů (potřeboval jsem jich celou sadu) - byly spojené s tělískem, takže mohla být ještě těsnější vazba bezi hrotem, tělískem a snímáním.
Ono se to blbě popisuje, chce to zkusit.
A se vzlínáním cínu jsem problém nikdy neměl. Je pravda, že jsme přešli i na "suché čistění", kdy se hrot neotírá o mokrou houbičku, ale zasune se do mosazné drátěnky. Funguje to výborně.
Doba prostě pokročila. A když jsem zahlédl na inzerát tuto Ersu použitou, tak jsem si ji koupil i domů.

Zkoušel jsem i páječku s VF ohřevem a tam jsem měl problém u některých větších součástek - vysokofrekvenční tranzistory, které měly velké vývody a bylo prostě potřeba přitopit a použít hrot typu kopyto. Nebo to celé nahřát na vařiči, protože 2cm tlustá měděná podložka prostě teplo odvádí moc dobře. To s VF pájkou šlo, ale bylo potřeba přehodit hrot a tedy jich mít velkej výběr, a to bylo opět drahé v počáteční investici. S Ersou jsem si vzal velký hrot a ono to šlo.

Tomáš OK2MTM

-----Original Message-----
From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Petr Labaj
Sent: Monday, October 23, 2017 5:02 PM
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: Re: Nevzlinave hroty k p�jecce

No při vší úctě - ty tisíce součástek a komponent moderního závodního motoru, honěného na samou mez fyziky, je přede jen trochu něco jiného, než kus namotaného odporového drátu a K-type termočlánek.

Závodní auto (ani hodně mizerné) si doma nepostavíte. Páječku celkem bez problémů postaví kdokoli jen trochu zručný.

PL