Navlecky na vodicich v rozvadeci

Pondělí Listopad 13 16:51:50 CET 2017

Přátelé,

jaké znáte druhy návleček na vodičích v elektrorozvaděči a co je podle
vás nejpoužívanější a co nejlepší?

Pro ty, kdo to neznají: návlečka je popiska na konci drátu, který je
připojený někam do svorky, ať už řadové svorky nebo třeba svorky na
relátku nebo jističi.

V první práci jsem poznal návlečku typu: -K2:A1, kde -K2 je relé K2,
A1 je svorka A1 na jeho patici. Když vytáhnete drát (např. při výměně
přístroje), víte, kam ho máte vrátit. Na druhé straně drátu je třeba
-X2:1, tzn. svorkovnice X2, číslo svorky 1.

Někdy se používá, že máte na návlečce oba cíle, tzn. odkud a kam to
vede. Někdy se používá jen ten vzdálený cíl, zrovna mám fotku takového
rozvaděče před sebou. Bez schématu nevíte, kam drát patří, ale budiž.

V další práci jsem poznal návlečky číselné, tzn. každý drát má svoje
číslo (třeba 156879) a to číslo je uvedené na obou jeho koncích.
(Má-li více konců, typicky když smyčkujete relátka, tak na všech jeho
koncích.) Potřebujete schéma, abyste se v tom vyznali a věděli, kam
ten drát patří, ale jinak je to stejně dobré řešení jako to předchozí.

Někdy se používají žádné návlečky, což je úplně nejhorší možnost,
takový rozvaděč je levný na výrobu, ale je hrůza v něm dělat nějaký
servis nebo změny. Nedejbože hledat závadu.

(A v současné práci používáme návlečky typu "aby se vlk nažral a koza
zůstala celá", dáváme tam čísla, ale jen čísla svorek, ne zařízení, na
kterém ta svorka je. Nelíbí se mi to, ale nevím, jestli je v mých
silách měnit zavedený standard výroby. Navíc jsme malá pobočka patřící
pod velkou matku.)

Pavel Kadečka.