Re: OT Zaokrouhlování

Sobota Listopad 11 23:27:04 CET 2017

On 11 Nov 2017 at 19:53, Miroslav Mraz wrote:
> Tak jsme to dneska na procházce lesem rozebírali a dospěli k celkem
> jednoznačnému závěru.
> 1. Jediným problémem je ta "čistá" pětka, protože způsobuje největší
> chybu v absolutní hodnotě.
> 2. Occamova břitva ukazuje, že je lépe použít co nejjednodušší pravidla,
> takže když tu čistou půlku zaokrouhlíme vždy nahoru, vychází to pravidlo
> opravdu jako nejjednodušší.
Domnívám se, že to není Occamova břitva. Podle mého Occamova břitva říká, že když
pro nějaký jev existuje víc vysvětlení, máme brát to jednodušší. Zde u
zaokrouhlování se nejedná o jev, který chceme vysvětlit, ale o postup, který chceme
uplatňovat (a dojít tak k nějakému výsledku) a máme více možností.
S nadsázkou to je spíše Sofiina volba ;-)

> To, že se něco takového v Čechách učilo si umím vysvětlit jen tím, že se
> Petr Vopěnka stal náhodou ministrem školství. Tento matematik zřejmě
Prof. Vopěnka byl ministrem po roce 1989 a nemyslím, že by to mělo co dělat s tím,
jak si kdo pamatujeme zaokrouhlování ze základní/střední/vysoké školy daleko před
tím. (nebo jsem tenhle bod ve vztahu k zaokrouhlování nepochopil)

> 4. Zaokrouhlovat k sudé je možná dobré pro ekonomy, ale když vezmete
> statistiku, tak jí to nabourá. Pokud budete mít na vstupu rovnoměrné
> rozdělení, na výstupu už nebude, protože preferujete sudá čísla. Kromě
> toho také odporuje Occamově břitvě.

Problém se statistikou zaokrouhlování je jen v té polovině. Každé jiné číslo má svůj
"protipól", u kterého bude chyba ve stejné výši, pouze opačná (např. 2.123 a 1.877).
U přesně poloviny má zaokrouhlování k sudé smysl ten, že průměrná hodnota
zaokrouhlených čísel bude stejná, jako průměrná hodnota původních čísel (a navíc se
záporná a sudá čísla chovají symetricky a tedy tento systém nevytváří "znaménkovou
nerovnováhu" (nevím jak to líp nazvat)).

Z jednoho pohledu špatné, z jiného dobré ...

No ale chápu, že pro mnohé lidi to je prostě příliš složitý postup u kterého navíc
nevidí, že by měl nějaký přínos.
Ale myslím, že nejradši by lidi uplatňovali zaoukrouhlování dolů, když se jedná o
to, kolik musím dát a zaokrouhlování nahoru, když mám dostat něco dobrého, a naopak
v případě trestu nasolit uličníkovi víc ran rákoskou a sám dostat míň let basy :-)

> V lese už moc hub není, našli jsme jen pár bedel a jedno zastřelené prase.
To prase picli, protože schovalo houby?