Re: OT Zaokrouhlování

Miroslav Mraz mrazik na volny.cz
Sobota Listopad 11 19:53:31 CET 2017

Tak jsme to dneska na procházce lesem rozebírali a dospěli k celkem
jednoznačnému závěru.
1. Jediným problémem je ta "čistá" pětka, protože způsobuje největší
chybu v absolutní hodnotě.
2. Occamova břitva ukazuje, že je lépe použít co nejjednodušší pravidla,
takže když tu čistou půlku zaokrouhlíme vždy nahoru, vychází to pravidlo
opravdu jako nejjednodušší.
3. Lze zaokrouhlovat i dolů, nakonec je to otázka konvence (absolutní
hodnota chyby je stejná), ale to už je to pravidlo složitější a nic
lepšího nepřináší. A ještě ke všemu jaksi mlčky předpokládá, že 0.4‾9 je
rovno 0.5. Ale ono není - matematik by řekl, že se 0.5 v limitě blíží.
Lze namítnout, že je to pouhé hraní se slovíčky, ale přijmeme-li přesnou
rovnost, rozpadne se např. Cantorova diagonální argumentace, která
vlastně definuje mohutnost množiny reálných čísel a s tím tedy celá
matematika, protože je na reálných číslech založena. Jistě člověk, který
se zabývá takovými problémy, z hlediska běžného občana patří vlastně do
blázince a George Cantor skutečně zešílel, ale při řešení jiného
problému. Ten vyřešil až Kurt Gödel, ale ten šílený už byl. Zemřel
hlady, když mu onemocněla manželka, která mu vařila a on se bál otravy z
potravin neznámého původu.
To, že se něco takového v Čechách učilo si umím vysvětlit jen tím, že se
Petr Vopěnka stal náhodou ministrem školství. Tento matematik zřejmě
tyhle historky znal, na reálnou existenci nekonečna vůbec nevěřil a
vytvořil proto alternativní (jinak také novou) teorii množin, která se
sice moc neujala, ale dokázala způsobit docela dost velký chaos v české
matematické obci, který se patrně naším školstvím táhne dodnes. Ale
berte to s velkou rezervou, spíš jako legraci, kterou si rád z
matematiků dělám.
Když se tak zamyslím nad tím, že v naší zemi byl ministrem školství
svého času např. i prof. Kahuda (přezdívaný jako "bolševický čaroděj"),
není mi moc jasné, co je cílem vzdělávacího systému, protože to dělá
dojem, že každý předseda vlády prochází před jmenováním do tohoto úřadu
ústavy pro duševně choré, zda by tam nenašel vhodného adepta.
4. Zaokrouhlovat k sudé je možná dobré pro ekonomy, ale když vezmete
statistiku, tak jí to nabourá. Pokud budete mít na vstupu rovnoměrné
rozdělení, na výstupu už nebude, protože preferujete sudá čísla. Kromě
toho také odporuje Occamově břitvě.

V lese už moc hub není, našli jsme jen pár bedel a jedno zastřelené prase.

Mrazík