[MECH] Obrabeci postupy?

Pavel Kutina hw na prelude.cz
Úterý Květen 30 16:40:52 CEST 2017

Frezky mam zatim jen z te Proxxoni sady, dvoubrite, na ceste toho mam dost,
takze bude material na experimenty i lamani :)

To s tim chlazenim - vzhledem k velikosti stroje i obrobku to vidim spis na
rucni kapani do rezu, ale to uz bude chti treti ruku a dalsi oci. Nebo
nejake automaticke "cintatko" k te CNC verzi (nevim, neco jakpo kousek
mosazne trubicky, silikonova hadicka, peristalticke cerpadlo).

K tomu predelavani na CNC - vzhledem k tomu, ze zrovna tahle frezka se
vyrabi i ve verzi CNC, kdy se lisi domecky lozisek a misto klicek jsou
motory, tak to snad nebude tak kriticke - potrebne dily se mi uz vyrabi na
jinem stroji, melo by to byt udelano snad i o neco lip, nez original,
uvidime. Samozrejme je mi jasne, ze na stovky mi to asi nijak presne chodit
nebude, ale treba se necham prijemne prekvapit, i desetina dobra, porad
lepsi, nez to delat v ruce :)

Pavel Kutina

----- Original Message -----
From: "Jiří Nesvacil" <nesvacil na posys.eu>
To: <hw-list na list.hw.cz>
Sent: Tuesday, May 30, 2017 3:27 PM
Subject: Re: [MECH] Obrabeci postupy?

Ono to je hrozne individualni tj. zavisle na frezce a freze. Ja jedu
dvoubritem do AL slitin. Tri brit uz se ucpaval. U frezy je dan list pro
jake materialy a kolik se ma odebirat, jake otacky a jak chladit. Take
je uvedeno, zda lze s ni priapdne trosku zavrtat. Pokud se nechladi, tak
minimalne vysavat vysavacem, jinak se to zahreje a zacpe na jednom
miste. Jak hodne odebirat je dano strojem jak je tuhy taky, aby se Vam
to nechvelo. Frezy se brousit skoro nedaji pokud na to nemate strojni
vybaveni, tak rucne 3mm frezu nabrousit skoro nejde.

Matematicky se dopocitate maximalni rychlosti, kterou muzete jet, cim
vetsi rychlost pro AL ci plexy, tim lepe.

Chlazeni nebo ta kapalina ma dve funkce mazat a chladit. Nekdy jsem mel
po ruce WD a postrikal tim nebo naftou, ale lepe si v obchodu primo
koupit kapalinu na to. Je ovsem problem, jak ji dostat na ten nastroj.
Zakrytovat stroj a roztrik nebo natvrdo primo, to moc bez toho, aby to
bylo radne v dilne a stroj na to pripraven neudelate. Nekde se pouziva
finta dvou trubicek v sobe, jedna tlaci vzduch, vnitrni kapalinu a je
obcas pulsuje, to je mozna pro nejake hobby asi nejlepsi tj. dostat na
misto kapalinu a ne moc.

Predelavat soucasny stroj na CNC lze, ale neni na to staven tj.
neseridite vsechny vule, musel by jste zabrousit vsechny plochy a to
zvetsi cenu stroje mnohonasobne. Kdyz predelat, tak jednoduse dat motory
a s prevodem treba remenem. Vule zde budou, tech se nezbavite, moc se s
tim delat neda.

Jako doraz se da pouzit treba uhelnik, ktery jednou pripevnite a pote
obrobky davate na stejne misto. Daji se dat mikrospinace na stroj, ale
presnost bude cca 0.1 desetina odhaduji. Obsas to delaji tak, ze misto
nastroje upnou sondu a pokud se dotkne tj. vede proud, tak se zna
poloha. Nicmene opakovane upnuti bych rekl, ze skoro nejde bez ztraty.

Jirka