[MECH] Jakou frezku?

Pavel Kutina hw na prelude.cz
Sobota Květen 13 20:46:25 CEST 2017

Ja nepochybuju o tom, že máte pravdu, to hned na začátek. Velká a tuhá
mašina je výrazně užitečnější, než malá a gumová. To "ale" je samozřejmě
v penězích a trochu třeba i v prostoru, zabydlet si stůl malou 80 kg
mašinkou není řešením pro každého.

O té sestavě od Proxxonu, co ji zmiňuji, jsem říkal, že bych ji
vyhodnotil jako vyhovující mým potřebám. Měl jsem možnost na ní dělat (v
podstatě malosériovku, jednotky kusů) právě ty drobnosti, které by mne
zajímaly - díry do krabiček na konektory, okýnka na cokoliv a podobně
(dokonce i nějaký litinový odlitek jsem na tom rovnal, ale opravdu
pomalu a opatrně, na to už to moc nebylo).

Ano, i tam se ukazovalo, že by se snesl tužší stroj, ale dalo se s tím
žít celkem dobře.

Pravdu na druhou stranu je, že jsem na tom dělal ručně, tedy bez CNC
řízení - to se samozřejmě odráželo i na kvalitě obrobku (přece jen rukou
nedosáhnu takové plynulosti pohybu, jako motor), ale zase na druhou
stranu jsem při tom zničil jen velmi málo nástrojů (tuším, že žádný :) )

Takže pro moje využití je to opravdu "jakž takž" - třeba díru pro SMA
konektor se zámkem na tom člověk ručně sice udělá, ale nechá na tom
odpoledne práce a zničí kalkulačku :) Tam už se to řízení docela hodí.

Jak to tak vidím, půjdu asi cestou úplně opačnou - zapomenu na větší
stroje a pořídím mikrofrézu - Proxxon MF70. Ano, tam narazím na limity
asi ještě častěji (ano, už jen ten zatracenej stůl a 45 mm v ose Y, ale
dá se "dohnat" na cca 80 mm a s tím už se žít dá), ale ona má i některé
drobné výhody. Jednak je už z fabriky na CNC nějak připravená (ponechme
stranou, jak kvalitně), druhak si na tom člověk osahá, co to CNC vlastně
je, aniž bych vyhodil těch X desítek tisíc z okna, a většina úprav,
vedoucích ke zvětšení přesnosti či tuhosti ještě tolik neleze do peněz.

Na CNC fóru (a youtube a podobně) jsem za poslední dny strávil docela
dost hodin - a zrovna tu MF70 tam má pomalu každý druhý (a kdo ji nemá,
tak ji měl) a kromě expertů s tunovými mašinami na ni většinou nijak
nenadávají.

Takže to asi zkusím touhle cestou - a třeba mi pomůže k tomu, že si
postavím větší stoj. A nebo mi bude stačit a na kompromisy si zvyknu. A
nebo to celé zahodím a naučím se hrát kuličky :)

Každopádně díky za radu i názor.

Pavel Kutina