Revize - co je divneho

Evzen Horna ehorna na cmail.cz
Čtvrtek Květen 4 15:35:32 CEST 2017

Hezký den,

zařízení třídy ochrany II, tedy ochrana dvojitou nebo zesílenou izolací,
musí mít příslušnou značku (dva soustředné čtverce). Dovolím si připojit
ještě dotaz/problém, který s tím souvisí.  U zdrojů by ta značka alespoň
nějak měla definovat, že i izolační bariéra mezi primárem a sekundárem
měla splňovat podmínky pro dvojitou izolaci. Zajímalo by mě však, jak
zjistím, že i u zdrojů tř. ochrany I je toto také splněno. U těchto
zdrojů tato značka není (nemůže být), značka pro bezpečnostní
transformátor tam také ve většině případů není, uživatelská dokumentace
to neobsahuje. Jak si tedy mohu být jist, že je výstupní napětí skutečně
bezpečné (SELV/PELV)? Tak nějak to obecně všichni předpokládájí, ale z
přístrojového štítku to v podstatě vetšinou nijak nevyplývá. Ono i
autotrafo může mít na výstupu malé napětí, nikoliv bezpečné.
Bezpečnostní transformátory (na 50Hz) mají primár i sekundár odděleny do
samostatných sekcích. U spínaných zdrojů to tak, pokud vím, nebývá.
Oddělení bývá asi jen folií mezi oběma vinutími. Co mi pak zaručí, že je
izolační vrstva dostatečně pevná, když to z přístrojového štítku nijak
nevyplývá? Ví někdo, co stím?

Díky
EH