Problém s externím diskem - vyřešeno

Václav Ovsík vaclav.ovsik na gmail.com
Pátek Březen 31 17:24:59 CEST 2017

On Fri, Mar 31, 2017 at 04:58:33PM +0200, Pavel Troller wrote:
> Zdravím,
>   tak jsem dorazil domů a ihned pozkoušel.
>   Zjistil jsem, že to je naprostá trivialita (tedy alespoň pod Linuxem :-) ).
>   Napřed jsem zkusil:
>   losetup /dev/loop0 /dev/sdb
>   A vida, prošlo to, losetup lze použít i na device files, ne jen na plain
> files (nikde se to ale neuvádí) a má vliv konverze těch 4k sektorů zpět na
> 512B. Super!

hmm, to je zajimave.
co vraci treba
blockdev --getsz /dev/sdb
blockdev --getsz /dev/loop0

>   fdisk /dev/loop0 pak viděl úplně normální legální partition tabulku a vše by
> fungovalo, kdyby ovšem jádro vytvořilo příslušný partition file (tj.
> /dev/loop0p1). Na to ale evidentně není u tohoto "zařízení" pamatováno.

tak to se da zaridit pres kpartx. Napr:

liber:~# kpartx -a /dev/vg/Vwordpress
liber:~# ll /dev/mapper/vg-Vwordpress*
lrwxrwxrwx 1 root root 8 Mar 10 20:31 /dev/mapper/vg-Vwordpress -> ../dm-25
lrwxrwxrwx 1 root root 8 Mar 31 17:20 /dev/mapper/vg-Vwordpress1 -> ../dm-17
lrwxrwxrwx 1 root root 8 Mar 31 17:20 /dev/mapper/vg-Vwordpress2 -> ../dm-18
liber:~# kpartx -d /dev/vg/Vwordpress
liber:~# ll /dev/mapper/vg-Vwordpress*
lrwxrwxrwx 1 root root 8 Mar 10 20:31 /dev/mapper/vg-Vwordpress -> ../dm-25

to /dev/mapper/vg-Vwordpress1 /dev/mapper/vg-Vwordpress2 jsou 1. 2. oddil.

Lze to pochpitelne s libovolnym devicem a asi i se souborem - pak to udela samo
ten losetup.

> [...]
>   Nu a pak už jen mount /dev/loop0 /mnt2 a bylo... Vše čitelné, dokonce i
> zapisovatelné. Sláva.
>   Takže disk nechám jak je, pokud by se to někdy podařilo opravit, ale
> pochybuji (díky i za nabídku převodníku od pana Ovsíka, ale bohužel jde o
> zcela jiné zařízení), moje destička má délku jako disk šířku a šířku jako disk
> výšku - normálně se nasune na SATA + PWR konektory disku (takže je k němu
> kolmo) a z druhé strany to má USB konektor. To celé se zavře do krabičky
> velikosti jen o maličko větší, než je ten disk + ta destička.

OK, tak hlavne ze jsou data zachranena. Ale s tema sektorama mi to tedy neni
moc jasne. :)

--
Zito