Matematicka olympiada pro 5. tridu

Jindrich Fucik fulda na seznam.cz
Úterý Březen 21 19:13:03 CET 2017

Dne 21.3.2017 v 10:46 hwnews konference napsal(a):

> Ciste pocetne to vychazi i tak, ze 32 div 3 je 10 iteraci a zbytek 2
> ale nejsem schopen nijak dokazat, ze to plati obecne...

Neplatí. Obecně musí platit, že součet dvou nejkratších musí být
minimálně stejný, jako je nejdelší, pak jsem schopen to poskládat (a
matematika neřeší jak)

To s tím řeší a neřeší - na to je klasická úloha:

opejkám si topinky na pánvi, mám 3 chleby, ale na pánev se vejdou jen
dva současně. Jedna topinka se peče z každé strany 2 minuty.
Za jak dlouho opeču topinky?

Matematik: 3 chleby * 2 strany * 2 minuty / 2 chleby v pánvi = 6 minut
(dostaň si je tam jak chceš)

Technik: dám první a druhý chleba z jedné strany, opeču (2 min); první
chleba otočím, druhý vyndám a dám na jeho místo třetí, opeču (4min);
první chleba vyndám (je hotový) a na jeho místo dám druhý z druhé
strany, třetí chleba otočím, opeču (6min)

Kuchař: co je to za blbost vyndavat chleba v půlce pečení, akorát nasaje
olej a bude hnusnej.