OT: Matematicka olympiada pro 5. tridu

Jindrich Fucik fulda na seznam.cz
Úterý Březen 21 19:03:38 CET 2017

Dne 21.3.2017 v 9:23 hwnews konference napsal(a):
> Alice ma ctyri kvetiny, ktere maji 6, 7, 8 a 11 okvetnich listku. Alice
> vzdy utrhne tri okvetni listky - vzdy z kazde kvetiny jeden. Jaky je
> nejmensi pocet okv. listku, ktery na kvetech zustane, v okamziku, kdy
> jiz nebude moci utrhnout tri listky.

Ugh, nač tolik komplikací?
To už si nepamatujete, že děti počítají dělení pod sebe?
Prostě sečtu lístky a vydělím třemi - celočíselně se zbytkem.
Výsledek celočíselného dělení (div) je počet iterací a zbytek (modulo /
mod) je kolik mi zůstane na konci lístečků.

6 + 7 + 8 + 11 = 32
32 div 3 = 10 (deset dní bude škubat)
32 mod 3 = 2 (dva lístky zbydou)

To je takové jednoduché, ale nepřesné řešení.
Pokaždé jsem se na to nachytal.

Otázka zní, kdy nebude moci utrhnout tři lístečky, z každé květiny
jeden. A to může nastat o něco dříve, pokud si provede nesprávné
rozložení. Je potřeba si ověřit, jestli asymetrie není moc velká. (větší
než polovina).