Zdroj pro digitrony

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Úterý Březen 14 21:30:34 CET 2017

Zajímavé. Vždycky jsem to znal pod názvem “diodový násobič” a v nějaký starý knížce o jaderné fyzice byl zmíněn jako Crockpot-Wilson, nebo tak nějak. Ale o Villardovi jsem dodnes neměl tušení:-)

Jinak já bych použil trafo, nebo kombinaci trafo+násobič. A to trafo bych vyrobil z tlumivky ze chcíplý šroubovací zářivky. Řídil by to UC3843, ale možná by stačil IR2153. Obojí je v šuplíku. Kdyby nebylo, přišla by na řadu 4093. A pokud bych řešil cenu a prim. napětí je stabilizované, poexperimentoval bych s nějakým samokmitajícím dvojčinným obvodem z tranzistorů.

PH

From: Radek Koutsky
Ano, jak jsem psal diodový násobič, neboli Villard je nejpoužívanější zapojení, i já jej používám. Má to své výhody / nevýhody.

MH74141 mám také hromadu – staré ale stále použitelné. Jdou sehnat nějaké náhrady, ale zatím jsem se s tím osobně nesetkal.

Postavil jsem s digitrony několik hodin, nějaké voltmetry a posloužili i jako ukazatel výšky hladiny v bazénu.

Zkusí ještě laborovat s tím MC34063, zkusím dále MAX1771 a ověřím i zapojení s NE555, pokud mi to nebude vyhovovat, tak zase zůstanu u klasického Villarda.