Puvod popularity 555?

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Pondělí Březen 6 03:00:02 CET 2017

Tak jsem si to pro jistotu přeměřil a musím si sypat popel na hlavu:
Odběr cca 2x větší: Vždy když se napětí blíží hranici hystereze, odběr začne
stoupat. Takže k běžnému 00nic se přidávají malé trojúhelníčky přes
posledních asi 10 % času (je jedno jakého), které tu spotřebu doženou. Při
12 V se tak dostane na průměr přes 400 uA.

Na druhou stranu, ten proud klesá s napájecím napětím rychleji, než
katalogový typický odběr LMC555, takže při 5 V je to 66:100 ve prospěch 4093
a při 3 V klesne na 24 mA, přičemž 555 by měla žrát 2x tolik při 1,5 V.
Reálně ten poměr bude ještě lepší, protože porovnávám reálně změřené hodnoty
na kmitající 4093 s katalogovým statickým TYP u 555. Navíc mi ta 4093 při
těch nižších napětích kmitá násobně rychleji, při správné frekvenci by žrala
míň.

Takže v tomto případě 555 zvítězila:-)
Ale třeba v testeru kablíků, co jsem dělal nějaké firmě, je 4093 zapojená
jako blikátko, které bliká podle stavu kabelu a když není zapojen, tak to
žere jen katalogové klidové nA, takže tam není žádný vypínač a léta jim to
běží na devítivoltovku. To by 555 nedala:-)

PH

-----Původní zpráva-----
From: Pavel Hudecek
Tak tohle bych dělal se 4093, 4584, nebo 40106. A jsem si jist, že spotřeba
bude nižší.

S těmi 200 uA jste se dostal 50 nad katalogový Supply current při 12 V. A
ten mají 40xx nižší. Např. 4093 Device quiescent current 20 nA při 15 V. Je
to dáno tím, že uvnitř není odporový dělič. Při úplně stejně koncipovaném
oscilátoru není důvod, proč by měly žrát víc. A pro jinou koncepci
oscilátoru taky není důvod.

Zde tedy spatřuji jedinou výhodu, že 555 dá větší výkon. Ale o to asi u
nízkopříkonové aplikace nejde.

Se 4093 bych si dokonce mohl dovolit nějakou on/off regulaci, takže bych se
asi při stejném všem ostatním dostal pod 50 uA.

Pro případ, že by se různé DS lišily, použil jsem tyto (záměrně stejný
výrobce):
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lmc555.pdf
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/cd4093b.pdf

Jinak samozřejmě Vaše řešení cením, vůbec jsem nečekal že neregulovaný měnič
s trafem bude žrát tak málo:-)
Ale považoval bych to zá úspěch trafa a diod, nikoli 555, ta tam žere
nejvíc...

PH