OT:3D Secure

Petr Zahradnik clexpert na clexpert.cz
Středa Březen 1 13:04:46 CET 2017

Původní zpráva ze dne 01.03.2017 od gatilo:

> Aha, dík za info. človek aby se furt něco učil.
> Jak často se v reálu stane, že ti banka bezdůvodně sebere peníze ?

Mně banka ještě nikdy peníze nesebrala. Karty přijímám někdy od roku
1997 nebo 1998. Nejdříve MO/TO, to jsem měl docela dost prodejů do
celého světa. Od Ameriky po Taiwan. Software. Nikdy nebyl žádný
problém, žádná podvodná transakce. Nicméně tehdy prostě to bylo tak,
že kdyby byl problém, pak v tomto případě vracím peníze a ani neceknu,
protože se nedalo nic prokázat. Na druhou stranu u software by to
vůbec nevadilo. O nic bych nepřišel.

Dnes už mám samozřejmě 3D Secure platební bránu, tedy je to na straně
banky. Dokonce mám nejvyšší level důvěry, mohu prodávat cokoliv a do
celého světa. Díky tomu, že tak dlouho s bankou spolupracuji, nebyl s
tím problém. Nový zákazník to nemá tak jednoduché, protože banka se
snaží omezovat rizika. Někdo může prodávat třeba jen Česko a
Slovensko, někdo má problém s prodejem rizikových služeb. Jinými
slovy, fyzický produkt po ČR/SR je v pohodě. Fyzický produkt do světa
už je větší riziko. A online služby, software, elektronický obsah, to
je riziko nejvyšší. A ještě do světa :)

Bance se do takových transakcí moc nechce, takže je novým vůbec
nepovolí a nebaví se s nimi.

Hodně oblíbení jsou agregace plateb, takové ty brány typu GoPay. Pro
obchodníka to má řadu výhod a řadu nevýhod. Velkou výhodou je to, že i
jako malý dosáhne na docela rozumný poplatek za transakci, který by mu
na začátku banka nedala. Hlavní výhodou je ale to, že implementace je
jednodušší a hlavně levnější. Implementační poplatek u opravdové banky
je třeba 10 tisíc pro banku. A pak je třeba to naprogramovat do
eshopu. Agregátoři mají daleko nižší poplatky nebo žádné.

Hlavní nevýhody jsou tři. Za prvé, peníze nemá obchodník na účtu tak
rychle. Většinou je tam nějaké období, kdy si agregátor platby drží,
pošle je najednou třeba týdně nebo měsíčně. Já mám u banky peníze z
online transakcí obden, z transakcí na platebním terminálu dokonce ten
samý den.

Druhou nevýhodou je, že agregátoři neumějí pořádně storna. A to je
docela blbé. Když je potřeba vrátit peníze zákazníkovi, agregátor má v
lepším případě nějaký storno poplatek, v horším případě má storno
poplatek a ještě navíc nevrátí tu provizi z transakce. To u velkých
částek může být docela dost. Já mohu vracet peníze zákazníkovi zpět na
kartu podle libosti, neplatím žádný storno poplatek banka vrací
provizi, takže nepřijdu ani o korunu.

Třetí nevýhodu jsem si nechal na konec. Ta je totiž nejhorší. Pokud má
obchodník smlouvou s bankou, pak je pro něj partner banka. Banka je
instituce, která má určitá pravidla a jedná korektně. Když nastane
problém, může se člověk nějak bránit. Pokud má smlouvu s agregátorem,
pak je pro něj partner ta firma, kterou v podstatě nezajímáte. Bude-li
problém, banka jedná s agregátorem a ten za obchodníka kopat nebude.
Prostě nechce mít problémy, takže obchodník vrací peníze nebo má konec
spolupráce a hotovo. Vždycky je lepší jednat přímo s bankou. Když jde
o peníze, platí to dvojnásob.

Platební agregátor je pohodlné řešení pro malou začínající firmu.
Nižší náklady, jednodušší řešení. Jakmile se transakce rozrostou, už
to vhodné řešení není.

Petr Zahradník, počítačový expert

Petr Zahradník, Computer Laboratory
Obvodová 740/14, 400 07 Ústí nad Labem