Budoucnost FPGA

Miroslav Mraz mrazik na volny.cz
Čtvrtek Červen 8 21:24:12 CEST 2017

Spíš mi šlo o výpočty ve zpracování signálů jako je FIR filtr, zřejmě i
motýlek FFT a podobné. Zajímalo by mne, zda ta zpožďující násobička ve
FPGA zabere méně místa na křemíku (a když, tak řádově o kolik) než
jedno-cyklová násobička se stejnou šířkou operandu v typické ALU. Pokud
je to zhruba stejně, pak to nic moc nepřináší.

Ale to už jsme dost mimo původní téma, tam se spíš zabývali umělou
inteligencí realizovanou neuronovými sítěmi. O tom vím prd, ale stářím
se ve mně vyvíjí čím dál větší skepse. Když vidím kam se ubírá to
obyčejné programování, tak bych si tipnul, že když té umělé inteligenci
za pár let necháme počítat dejme tomu kolik je 12879 krát 13863, pak buď
odpoví ihned 729 nebo bude potřebovat tužku a papír (protože
mezivýsledky ve vší abstrakci se tomu do petabytové paměti stejně
nevejdou), bude to počítat několik minut a nakonec se zřejmě sekne o pár
řádů.
Úplně stejný dojem ve mně zanechala přednáška prof. Cejnara o kvantových
výpočtech. Ono se to sice komerčně vyrábí, cosi to i dělá (vojáci vám
samo sebou nepoví co), ale že by se to dalo nějak rozumně využít, na to
je asi ještě příliš brzy. Když použijeme nějaký rozumný počet qubitů,
aby to k něčemu bylo, pak je čas dekoherence o několik řádů kratší než
je doba potřebná pro výpočet a faktorizovat číslo 15 umí se stejnou
přesností jako moderní kvantový počítač žák 5. třídy obecné školy. Ale
abych jen nefrflal (když už je skoro pátek), bezpečný kvantový přenos
informace, jak ukázali Číňani, je už na docela použitelné úrovni a dá se
tomu snad i věřit.

Mrazík