Svařování plastů ultrazvukem

Standa Palas stpalas na volny.cz
Pondělí Červenec 24 18:42:22 CEST 2017

Dobrý den

Dostal jsem za úkol opravit jednu vadnou mašinu. Je to plnička  s
ultrazvukovým svařováním konců tub. Je to stroj který nedávno koupili
odkudsi z Číny a elektronika i mechanika vypadá jak kdyby to bastlil
někdo ve stodole. Prý to ze začátku nějak -ne zcela uspokojivě-
fungovalo ale pak s tím místní údržbáři něco dělali a přestalo jim to
fungovat úplně. Co s tím přesně dělali se mi nepodařilo zjistit. Buď si
to nepamatují, nebo se nepřiznají. Asi od trochu to i to. Po proměření
jsem zjistil, že je vadný jeden z několika tranzistorů v buzení
ultrazvukového měniče a nějaké odpory. Po výměně měnič píská, místo kde
se tubá má svařit se mírně zahřeje ale na svaření konců to zdaleka
nestačí. Něco je tam ještě špatně.Elektronika je poměrně jednoduchá a
přehledná ale je tam několik velkých cívek a traf ve kterých se moc
nevyznám. Mám obavu, že může být vadný i samotný měnič ale nevím,  jak
ho proměřit. V jedné z cívek je mosazný šroub -  jádro pomocí kterého by
se měl měnič nastavovat, nějaký vliv na kmitočet to má ale správná
funkce se tím vyladit nedá.
Protože vůbec nevím, jaké by kde měly být průběhy napětí, ani moc
nechápu princip, mám dotaz, jestli se dají sehnat na netu nějaká
schémata, popřípadě popis principů a základní funkce výkonových
ultrazvukových měničů.

Standa