LED pasky

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Sobota Červenec 22 17:27:00 CEST 2017

Mám doma poměrně dlouho a hodně LED pásků. Závěr je, že jas vždy
exponencielně klesá, ale časová konstanta je u většiny v řádu let trvalého
svícení, ale bývalo to horší. Staré, co jsem kupoval po 300-400 za metr už
skoro nesvítí, ale v dané situaci to nevadí. Novější, které k nim byly
později připojeny sice už také trochu zeslábly, ale zdaleka ne tolik. Pásky
jsou spojené už dost let a společného svícení tak zažily většinu času - z
toho většinu je nikdo nezhasíná, protože jsem kdysi vypínač provizorně
umístil dost neprakticky:-)

Výšeuvedené se týká pásků kolem 5W/m nalepených na dřevě, plastu, skle, nebo
volně visících ve vzduchu. Provoz 24/7, nebo většinu skoro každého dne.

Pak mám na 3D tiskárně nalepen nějaký 10W/m a tam je i přes mohutné chlazení
a málo hodin viditelný značný úbytek jasu. Stejné je to i se všemi dalšími
LED věcmi s koncentrovanějším výkonem (LED 1 W 1 čip, LED v telefonu, COB
moduly).

Zejména ten pásek na tiskárně je dost překvapení, protože bych očekával, že
když je v něm 2x více LED, že budou stejné, jako v 5 W/m. Obzvlášť když byl
zakoupen i ve stejném obchodě.

Celkový závěr je, že pásky 5 W/m se dají nalepit bez problémů kamkoli a
většinou vydrží velmi dlouho. Je dobré počítat s tím, že za nějaké roky se
pásek sloupne a nahradí novějším. S vyšší výkonovou hustotou přichází
potřeba chlazení a komplikace s tím spojené a asi to za ten vopruz nestojí.

PH