Kurvítková tlačítka :-)

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Čtvrtek Červenec 6 12:42:44 CEST 2017

Zdravím,
  musím se tu pochlubit legrační závadou stařičkého monitoru Philips, který
jsme vyřadili z běžného provozu a používám ho teď na chalupě.
  Tento monitor se jednoho dne rozhodl sám si stisknout tlačítko "šipka
dolů", takže si stahl jas na minimum a navíc na obrazovce zůstal OSD se
zobrazením regulátoru jasu.
  Nezbylo než to rozebrat a proměřit. Vskutku, tlačítko "Down" mělo 900 Ohm
nestisknuté a 5 Ohm stisknuté. Obyčejné, tišťákové tlačítko běžné konstrukce,
vypadalo normálně, nic do něj nebylo nateklého, ani nebylo nějak moc
"vygamesené", ale mělo svod. Jelikož tu na chalupě jiná taková tlačítka
pro výměnu nemám, snažil jsem se to opravit, ale otevřít se to nedá
a na jakékoliv zásahy zvenčí to kašlalo. Nakonec pomohlo prostříknutí
Kontaktolem. Říkal jsem si, že se tam tedy asi dostala nějaká nečistota a ta
se teď odstranila. Ano, odstranila, ale na 3 hodiny. Pak se svod zase objevil.
Zajímavé bylo, že napřed se začalo objevovat menu, pak šipka nahoru a nakonec
zase šipka dolů. Podíval jsem se, jak je to zapojeno a vskutku, tato 3
tlačítka jsou zapojena na stejný pin CPU, ale přes různé odpory: Down = 1k,
Up = 10k, Menu = 47k. Čili to řeší přes měření napětí na děliči. Jasně. Je
také logické, proč to dělalo, co to dělalo. Tlačítko šlo tedy ven. Monitor
začal fungovat normálně. Tlačítkem "Up" jsem si nastavil správný jas,
věda, že Down nyní nemám. Za půl hodiny koukám, že na monitoru se objevuje
Menu. No to snad ne! A za dalších pár minut šipka nahoru. Tak ven s tím a
vida, už i tlačítko Up má svod, pro změnu 2k3. Garantuji, že před tím ho
nemělo! Proměřoval jsem je všechna, abych když už tam jsem, vyřešil všechny
problémy naráz. To vypadá, že odpájením tlačítka Down stouplo napětí, které
nyní "prorazilo" tlačítko Up. Takže jsem to vyřešil jinak, odpájel jsem přímo
celu tu větev, protože mi bylo jasné, že vyndám-li Up, prorazí se za pár
minut ještě i to Menu :-). Takže nyní mám mrtvé obě šipky a menu k tomu.
Někde seženu tlačítka a vyměním, ale toto mne překvapilo, jak se může stát
u takové běžné věci, jako je malé tišťákové tlačítko.
  Zdraví Pavel