Topící kondík

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Pátek Leden 27 16:30:54 CET 2017

Zdravím,
  podařilo se mi najít typický problém jistého druhu zdrojů ze starých
ústředen Alphatel. Tyto zdroje časem "zleniví" a vytvářejí příliš malé
napětí na +5V (třeba jen 3V). Jiná napětí (specificky -24V) přitom jdou
nad jmenovitou úroveň, někdy i na -30V. Jsou to klasické měniče
s více sekundárními vinutími. Jeden konec toho vinutí je uzemněn, z
druhého je dioda ve vhodné polaritě, z ní k zemi kondík (obvykle je tam
470uF/35V), tlumivka, druhý kondík k zemi (již menší) a to je vše. Ještě
je tam jakýsi obvod se 4 komparátory (nemám schéma, jen koukám na tišťák),
z něhož se odvozuje zpětná vazba do primáru měniče přes optron.
  Zjistil jsem, že ten kondík hned za diodou v té 5V větvi příšerně topí.
Dal jsem tam místo něj klasický "motherboarďák" 1.5G/6.3V s nízkým ESR
(tuším že Chemicon). Zdroj se okamžitě uzdravil, napětí tvrdé, krásných
5V, ústředna bootuje okamžitě a na -24V je -23V, což je ideální.
  Ovšem ten kondík topí taky! Za 5 minut provozu dotyk na té horní části
s odkrytým hliníkem zřetelně pálí (prst tam ale s vypětím vůle udržet jde).
Proč topí, když má dle katalogu nízké ESR (přesnou hodnotu už si nepamatuji,
ale byl jako takový kupován u Farnella) a napětí má jmenovité ? Obávám se,
že zase brzy odejde. Dioda je Schottky, vyměnil jsem u jednoho zdroje
za obdobnou (říkal jsem si, jestli dobře zavírá a nekrade proud zase
zpátky), ale topení se nesnížilo.
  Už jsem takto opravil 3 zdroje, fungují spolehlivě, ale to topení se
mi nelíbí.
  Co o tom soudíte ? Vydrží ty kondy, nebo zase odejdou ? Jak to vylepšit,
aby tolik netopily ?
  Zdraví Pavel