Kolik nabijecich cyklu vydrzi Pb autobaterie

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Středa Leden 18 09:34:49 CET 2017


Podobné to bylo i s NiCd ve starých NTB:
- Vydržel třeba 1-5 min.
- Po provedení většího počtu cyklů rychlonabíjení/rychlovybíjení (v 
posledním cyklu až 50/10 A) vydržel po nabití 2 hodiny.
- Během pár cyklů v režii NTB kapacita zas klesla, vydržel pak třeba 5-10 
min.

Moje dlouhodobá zkušenost je, že občasné velmi intenzívní vybití/nabití 
zlepšuje kondici skoro všech druhů akumulátorů.

Pravděpodobné vysvětlení je, že když aku důkladně vybiju (ideálně tak, že 
vybití končí při I zanedbatelném k C a konečném vybíjecím napětí), rozpustí 
se i struktury, které už špatně fungovaly a při následném velmi rychlém 
nabíjení zas vzniknou nové, správně amorfní.

PH


-----Původní zpráva----- 
From: Vláďa Anděl
Někdy okolo roku 1985 se v železničních opravnách v Nymburce hodně
řešila jakási nabíječka Supra, původně jako US patent. Podle popisu tam
zbastlili tyristorovou nabíječku a dělali pokusy. Nabíječka dávala velký
proud (několik - nevím kolik C) a nabíjela až do plynovacího napětí. Pak
následovalo vybíjení, taky velkým proudem. Nevím do jakého napětí, mohl
bych se pamětníka zeptat. Pak další nabíjecí impulz a na 16 impulzů byla
baterka nabitá. Údajně se tím značně zlepšily baterky jak olověné
(startovací na Sergejích), tak i startovací alkaliky. Prý to zlepšení
bylo obrovské i u zanedbaných baterek. Ale neujalo se to, tak asi k tomu
byl nějaký důvod.
My ve firmě PIK děláme zařízení pro formování a měření NiCd baterek.
Když dráha přecházela z alkalik na olověné gelovky a baterky s výrobcem
udávanou životností 10 let byly za rok odepsané, začali jsme zařízení
doplňovat měřením gelovek. Zatím co odborníci přes baterky se shodují na
tom, že u olova je formování již používaných baterek nesmysl a nic to
nepřinese, po pár cyklech vybití/nabití se kapacita baterie, která byla
před tím dlouho vybitá, zvedla z 20 až na 80%. Ale nesmělo se tomu říkat
formování, aby se nám odborníci nesmáli. Technik od výrobce říkal, že ty
baterky mají vysokou regenerační schopnost. Jak dlouho tohle
"naformování" vydrželo, jsme dál nesledovali. Ale v depech se takhle
pomáhá těm gelovkám, které ještě nevyhodili a nedali místo nich zpátky
alkaliku. Gelovky u dráhy byl fakt omyl.
Tak a teď si to nějak přeberte...
Anděl

Dne 16.1.2017 v 18:50 Martin Hanek napsal(a):
> A to jim nejak pomuze nebo zlepsi kondici?
>
> Martin Hanek
>
> Dne 16. 1. 2017 v 18:30 pavel PP napsal(a):
>>
>> Ale dá se, vedle jiného, vezmu baterie do dílny, kde je nabíjím a vybíjím 
>> velkým proudem, mám z betonářského drátu spirálu. kerou připojuji přes 
>> svařovací kabely k baterkám, cca 20 minut vybíjím, pod 10V, pak nabiju 
>> cca 50A
>>
>> ______________________________________________________________
>> > Od: hwnews konference <hwnews na cncnet.info>
>> > Komu: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
>> > Datum: 16.01.2017 10:22
>> > Předmět: Re: Kolik nabijecich cyklu vydrzi Pb autobaterie
>> >
>>
>> A muzete se nejak rozepsat - co znamena si pohrat? S VRLA se toho zase 
>> tak moc delat neda.
>> Resim nastaveni vlastniho solarniho regulatoru a dlouhodobe provozuji 
>> prototyp a divam se prave jak ty baterie odchazeji. Zatim to vidim 
>> podobne jak AZE - tak dva roky a hotovo.
>> http://www.cncnet.info/solar/index2.php
>> V te velke tabulce je videt ve sloupci Nabijec->Bat[Wh] kolik se nabije 
>> Wh z externiho nabijece pokud solar nestiha dobijet treba ted v zime. Je 
>> to v provozu rok s VRLA 38Ah (nebyla nova) - na zacatku se dokazalo nabit 
>> ze stejneho minimalniho napeti na stejne koncove nabijeci napeti kolem 
>> 140Wh. Ted po roce je to pulka...take to tim padem nabiji uz obden.
>>
>> Dne 16. ledna 2017 6:28 pavel PP <pa-vep na atlas.cz 
>> <mailto:pa-vep na atlas.cz>> napsal(a):
>>
>>     Dve Pb VRLA 200Ah v 24V solarnim systemu mi jedou 8 let, chce to
>>     ale mimo sezonu si s nimi pohrat. 



Další informace o konferenci Hw-list